Fiks ski og staver

Reglene for fjellski er litt annerledes enn i langrenn, hvor perfekt overflate og fart er avgjørende. Riper er ikke like farlig på fjellski, og det meste av reparasjon går helt fint an å gjøre selv. 

Glide, riper og skader

Glide skiene bør du gjøre hvert sesong, eller når du merker at sålen begynner å bli hvit, altså tørke ut. Glider (glidvoks, base prep, glidewax) styrker sålen og gir glattere overflate. Drypp glider over skien, legg bakepapir over og bruk et strykejern til å varme opp glider. Bruk minst mulig for å få best resultat. Stryk sakte, men ikke la strykejernet  stå i ro på sålen, for da risikerer du å svi den. La skien kjøles ned, skrap vekk rester med en skrape og børst sålen med en stålbørste til slutt. Temperaturen på glider har lite å si på fjellski, de mykere glidere for høyere temperatur er lettere å fordele utover skien, mens de harde varer lengre. 

Riper i sålen fylles igjen med såkalte polyetylenstifter. Smelt dem med en lighter og drypp inn i ripen. Skrap vekk rester og bruk strykejern og bakepapir til å jevne ut overflaten. Får du ikke overflaten glatt første gangen, så går det an å smelte polyetylen med strykejern. Pass på å rense sålen godt med løsemiddel før du gjør dette, og fjern alt av løs såle, slik at polyetylen henger godt fast. 

Skader i lakk kan føre til at det kommer fukt inn i skien og den råtner. La skien stå tørt før du dekker til med hardt lim. Det som holder best er tokomponents epoxy. Dette får du kjøpt på tuber som gjør det enkelt å bruke det. 

Bindinger og trinser

For å montere en binding, sett en papplate under bindingen, og merk av hvor hullene skal være. Pass på å være presis! Bruk denne pappmalen til å borre hull i skiene. Diameter på bor bør være samme som innerdiameter på skruene, dvs. diameter mellom gjengene, som er minstediameter på skruene. Ved nymontering av bindinger skal de tre hullene under støveltuppen treffe skiens tyngdepunkt. 

Løs binding bør festes med spesialskruer som kan kjøpes på sportsbutikk. Disse har mye bredere gjenger og er kortere enn vanlige skruer. Tett gamle hull igjen med epoxy eller lim, og flytt binding 1 centimeter frem når du skal feste den, slik at det blir litt avstand fra gamle hull. Fyll hullene med litt lim før du skrur på binding. Legg gjerne lim under hele bindingen. Det er bedre med en binding som er vanskelig å fjerne, enn en som løsner på tur. 

Trinser og håndtak går an å få kjøpt separat om det går i stykker. For å få av håndtak, varm den opp med kokende vann. Om trinsen blir ødelagt på tur kan du lage en av nesten hva som helst. Blikkbokser finnes det på hyttene. Trinsens eneste oppgave er å ikke la staven gå for dypt gjennom snøen. Skal du på lengre tur, er det en fordel å ha en i reserve. 

Brukket ski eller skistav

Brukket skitupp er noe du må fikse for å komme frem, og da er skien allerede ødelagt. Ofte kan du sette tuppen på plass igjen med lim og en ekstra spjelke som skrues på. Det går også an å borre hull på enden og bøye den tilbake med tau som festes i bindingen. Lar du tuppen forbli brukket, så vil det resultere i at skien graver seg ned i snøen for hvert skritt og det blir umulig å renne. Du kan skjære tuppen til en trekant, lage hull i den og bøye den tilbake ved hjelp av et tau. Det viktigste er å få en bøy oppover, slik at skien ikke graver seg inn i snøen, men flyter opp ved gange. 

Brukket ski er mer vanlig enn man tror. Det er vanskelig å gjøre noe med, og da gjelder det bare å komme frem. Skien brekker som regel på tuppen eller på midten – rett under bindingen. Da går det an å flytte bindingen lenger frem, slik at du får en kortere ski. Det er også mulig å spjelke skien, men en spjelk vil ikke holde store belastninger, og vil ofte ta mer tid. 

Staver kan man reparere på samme måte som teltstang. Er de brukket, så bruk først en tang til å presse den ene biten sammen slik at du kan sette den i den andre før du spjelker dem. Ikke prøv å bøye ut kalde staver! Får du ikke spjelket staven, lager du en ny av en kvist. Lag en trinse som festes i et grenkryss på kvisten, lag et stavhåndtak med en skireim og teip. 

Skipulk

Skipulk er viktig å lære å bygge om man skal ferdes på vinterfjellet. Tren på det på forhånd, så er du forberedt om uhellet skulle være ute. Hovedprinsippet er to ski som er satt sammen, enten i en trekantform eller parallelt. Så gjelder det å improvisere med utstyret man har tilgjengelig. Her er noen tips: 

  • For å lage drag, er man helt avhengig av å ha nok tau – ha 5 meter, gjerne mer. 

  • Velger du å sette ski parallelt, må du prøve å løfte personen opp, slik at vedkommende ikke bremser i snøen. Bruk spader, staver og liggeunderlag. Lager du en trekantformet pulk, bruk en spade for å samle skiene foran. 

  • Ståltråd er fantastisk til å feste med, men da bør man også ha med en tang. 

  • Isolér den skadde godt. Dekk med vindsekk – eller store søppelsekker om man ikke har vindsekk. 

  • Ski med 75mm bindinger er mye enklere å lage pulk med en BC-bindinger grunnet bedre festepunkter på skiene. 

  • Det er enklest å feste drag i skituppene. I nødtilfelle kan en bore hull med kniv. Se illustrasjon under.

Foto: Marius Dalseg Sætre og Konstantin Plotkin

Tekst: Konstantin Plotkin, Thorbjørn Kalland, Kasper Skjulhaug, Øystein Falkeid og Markus Malmin