Skiløpere på vidda.

Fersking i vinterfjellet

Her er vår ABC for en trygg vintertur. Les dette før du legger i vei!

Skiturer i vinterfjellet er en mektig opplevelse. Norge ligger langt mot nord og har et kystklima med mye nedbør, vekslende temperaturer og kraftig vind. Væromslagene kan komme brått. Dette kan gi store utfordringer enkelte dager, men tar man sine forholdsregler og har det utstyret og den kompetansen som kreves, er det mange gode opplevelser som venter på deg.

SE OGSÅ: Digitalt friluftskurs: Min første vintertur

Fire skiløpere i tett tåke ved et skilt.
KREVER MER: Vinterfjellet krever mer av deg enn sommerturen. Husk å pakke med deg nødvendig utstyr! Foto: Marius Dalseg Sætre

Ski for det norske vinterfjellet

Det er viktig å ha ski og staver som er tilpasset din egen bruk av høyfjellet. Skal du på tur utenom oppkjørte skispor, må du ha ski med stålkanter og solide bindinger. Stavene bør ha trinser som er solide nok til å fungere i løs snø. Turene mellom hyttene går i hovedsak i dalene og her er det ikke bruk for randonee eller kraftig telemarksutstyr. Mange nordmenn foretrekker lettere fjellski med spenn og smørelomme, og relativt lette beksømstøvler på hytte til hytteturer. Tenk gjennom hva slags skiturer du skal gå før du eventuelt kjøper nytt utstyr. Hvis du bare skal gå i marka eller i oppkjørte løyper kan du klare deg med enklere og lettere utstyr eller vanlige langrennsski.

Annonse:

Kvistet løypene viser vei

I Norge blir de mest brukte rutene mellom DNTs hytter i fjellet merket med bjørkekvist. Kvistene plasseres med en slik avstand at du skal kunne se neste kvist selv i tett snøvær. Alle vinterrutene blir merket til påske, men noen ruter stikkes tidligere på vinteren. Kvisteløypene er satt av lokalkjente fjellfolk som vet hvor det er trygt og best å gå. Sjekk hvor og når de ulike rutene blir kvistet. Dette kan variere fra år til år.

Les mer: Vintermerking og kvisting

Sekken må med

Om du går i oppkjørte og tilrettelagte skispor, går sporene ofte langt inn i høyfjellet og været kan skifte raskt. Sekk med nødvendig utstyr er derfor obligatorisk, også på kortere dagsturer. Hva du pakker i den, finner du her:

Følg alltid med på kartet

Selv om de merkede vinterrutene ofte er et trygt veivalg i vinterfjellet, kan du ikke alltid stole på merkingen. Kvist kan være føyket ned eller det kan være andre grunner til at du ikke kan følge merkingen. Følg derfor alltid med på kartet når du går, slik at du til enhver tid vet hvor du er. Dette er en forutsetning for å ha en trygg tur på fjellet. Kartserien M-711 dekker hele Norge i 1:50 000 og med ekvidistanse på 20 meter. Det finnes også flere turkarterier tilpasset ulike fjellområder. Hvis du bruker GPS må du uansett ha med papirkart og kompass. et 1:100 000 kart fungerer godt sammen med detaljerte kart eller GPS-en.

SE OGSÅ: Fjellvettreglene

Unngå snøskred, ta trygge veivalg

Selv om du går i merkede løyper, trenger du å være i stand til å gjøre gode veivalg. Det viktigste er å gjenkjenne terreng der det kan gå skred, slik at du kan velge å holde deg unna.

• Skred kan løsne i heng høyere enn 5 meter og brattere enn 30 grader
  • Du kan utløse skre i fjellsiden over deg, selv om det er flatt der du går
  • Skredet kan gå 3 ganger så langt som høyden på henget.

Dette betyr at det er trygt å passere en snøkledd og bratt fjellside som er hundre meter høy om du holder en avstand på tre hundre meter. På vidda og i generelt oversiktlig terreng er dette tilstrekkelig kunnskap for å ferdes trygt med hensyn til snøskred.

Vil du lære mer? Meld deg på et skredkurs med DNT: Skredkurs

Skiløper med oransje sekk følger skuterspor innover i fjellet.
OPPLEVELSE: En vintertur kan være en mektig opplevelse. Foto: Marius Dalseg Sætre
Skitur fra hytte til hytte i vinterfjellet – slik gjør du det
Skiløper i vinterfjellet

Skitur fra hytte til hytte i vinterfjellet – slik gjør du det

Drømmer du om hytte-til-hytte-tur i vinterfjellet, men er usikker på hvordan du gjør det? Her finner du nyttige tips og råd til planlegging og gjennomføring av turen.

Les videre

Husk Fjellvettreglene