Unge Naturtalenter

Gjennom programmet Unge Naturtalenter får ungdom sjansen til å oppleve friluftslivet, lære og vokse personlig, mens de nyter naturen sammen med andre engasjerte ungdommer som deler deres interesse for natur og friluftsliv.

DNT Vestfold er stolt av å ha startet prosjektet Unge Naturtalenter, et lederutviklingsprogram i friluftsliv! 15 ungdom mellom 15 og 17 år fra hele fylket får muligheten til å delta i et årslangt program hvor de lærer om ulike typer friluftsliv og turlederrollen. Prosjektet vektlegger personlig vekst og inspirerer til friluftsaktivitet. Ingen forkunnskaper innen friluftsliv er nødvendig, vi ser etter motivasjon fremfor erfaring. Vi vil gi deg bred kompetanse og solid kunnskap innen friluftsliv og gjøre deg i stand til å ta vare på deg selv og andre i naturen, på veien får du minner for livet

De 15 ungdommene som blir valgt ut til Unge Naturtalenter får delta på en rekke ulike kurs, turer og samlinger.

Underveis blir deltakerne introdusert for det øvrige miljøet i DNT ung og inviteres til å bli en del av turledergrupper og lokale ungdomsstyrer.

Oversikt over turer og kurs:

Ferskingkurs
DNT's ferskingkurs har fokus på basisferdigheter i friluftsliv som bålfyring, allemannsretten, kart og kompass, bekledning o.l.

Grunnkurs havkajakk
Vi samler alle Unge Naturtalenter-gruppene i landet til kajakksamling, konkurranser og hyggelige kvelder rundt bålet. Kurset omhandler generell padleteknikk, sikkerhet til sjøs, ferdsel i skjærgården og leirliv i skjærgården. Padleforbundet utgir våttkort til alle som gjennomfører grunnkurs havkajakk. Dette gir mulighet for å leie kajakk videre i livet.

Høstvandring og mat på tur
En tur med fokus på å nyte naturen, bli godt kjent og lære grunnleggende friluftsferdigheter. Vi lærer oss å lage variert og kreativ mat på stormkjøkken og bål. Kun fantasien setter grenser for hvilken mat vi kan lage med disse redskapene. Skogen og fjellet i høstdrakt er et nydelig skue.

Vinterfjellet
Vi skal lære om ferdsel på ski i vinterfjellet, samt generell skredlære. Vinterfjellet setter krav til bekledning, kunnskap og hvordan man ter seg. Dette skal vi lære om. Overnatting i snøbolig er og på agendaen.

Klatrekurs
Vi skal lære god og trygg sikringsteknikk, samtidig som vi har fokus på klatreglede og turglede. Etter endt kurs skal vi være kvalifiserte for klatreforbundets Brattkort, et kompetansebevis som gjør det mulig å benytte seg av klatrevegger rund om kring.

Naturkjennskap og kunnskap om frivillighet
Naturtalentene skal få lære litt om norsk natur og økosystemene. Vi vil og ha fokus på hva det vil si å være frivillig, og hvordan vi kan utøve god og morsom frivillighet.

Kano
Kanopadling setter krav til samarbeid, teknikk og risikovurdering. Vi skal erfare kanopadling og dra på beversafari! Utfordringene er spennende og morsomme, og vi får kombinert det med leirliv og gapahuk i skogsterreng.

Sommerfjellet
Vi skal lære om ferdsel og opphold på fjellet, sommerstid. Vi kommer til å gå gjennom mange av elementene i DNTs sommerturlederkurs, og på turen bruker vi 5 dager i høyfjellet.

For å søke opptak til Unge Naturtalenter må du være bosatt i Vestfold og være mellom 15 og 17 år gammel. Vi håper på mange varierte søknader, og ønsker å sette sammen en gruppe med mange ulike egenskaper og personligheter. Ny søknadsrunde åpner våren 2024.