Inkludering og mangfold

Bærekraft for DNT handler også om sosial rettferdighet. Vi jobber for at alle kan ta del i friluftslivet, uavhengig av bakgrunn og ressurser. Målet er at tilbudet vårt skal være inkludere for alle alders- og samfunnsgrupper, og vi skal styrke frivilligheten, også slik at den gjenspeiler mangfoldet i samfunnet. Her er noe av det vi har gjort.

Arbeidstrening gjennom dugnad

Ensomhet og utenforskap er en stor utfordring i dagen samfunnn. Derfor startet Stavanger turistforening i 2019 et treårig prosjekt på inkludering. Målet var å gi arbeidstrening gjennom praktisk dugnadsarbeid til flyktninger, i samarbeid med Stavanger kommune. I prosjektperioden har til sammen 16 deltakere fått arbeidspraksis hos turistforeningen, og med deres familier har prosjektet nådd rundt 80 nyankomne flyktninger. Deltakerne melder blant annet om positiv språkutvikling, utvidet nettverk og bedre kjennskap til norsk arbeidsliv og friluftsliv. Flere deltakere forteller også at de tidligere følte seg utrygge i naturen, men at de nå har blitt kjent med turliv og er mer komfortable med å være ute.

Forskere fra NORCE skal over de neste tre årene drive følgeforskning på prosjektet og undersøke om og hvordan det kan rulles ut til andre lokallag i DNT.

Mann stabler ved på Gramstad. Dugnad som arbeidstrening. DNT.
Dugnad som arbeidstrening,Stavanger Turistforening.

Rubenstur - tilrettelagt fjelltur

Rubenstur er en tilrettelagt fjelltur i regi av DNT Telemark for personer med fysiske funksjonsnedsettelser. Turene varer en uke og arrangeres på Hardangervidda hver sommer, med ny rute fra år til år. Formålet er å gi mestringsfølelse og glede til mennesker med ulike fysiske funksjonsnedsettelser. Turene går i et terreng som deltakerne vanligvis ikke har mulighet til å ferdes i, men det legges til rette slik at alle kan klare å gjennomføre turen.

Sammen med ekspedisjonsleder og hjelpere får deltakerne helt nye naturopplevelser. Et viktig mål er å vise deltakerne at det er mulig å bevege seg i høyfjellsnatur til tross for de utfordringene en funksjonshemming gir. Det å være en del av et godt team gjør at man føler seg trygg, selv om man utfordrer sine egne grenser.

Turene er populære og hvert år er omlag 15-20 deltakere med på tur.

Glade turfolk på tur på Hardangervidda.
Rubenstur gir naturopplevelser for mange nye friluftsfolk.

Fangene på fjellet

DNT Valdres gjennomførte merke- og vardekurs med innsatte på Vestoppland fengsel i 2018 og 2019. Kurset har vært et samarbeid mellom DNT Valdres og Kriminalomsorgen og har vært en del av utdanningstilbudet i fengselet. Etter å ha gjennomført en teoridel, har de innsatte jobbet ute i felt med å varde, merke og rydde deler av den historiske vandreruta, Stølsruta. Å være med på varde- og merkekurs er også en del av utdanningstilbudet, og de innsatte får med seg kursbevis på gjennomført opplæring.

Ikke alle de innsatte er kjent med fjellet fra før, og for noen er det et første møte. Her er det ingen høye murer og stengte dører, bare ruvende fjell og åpent landskap så langt øyet kan se.

Sammen med et kursbevis, kan  meningsfulle oppgaver, sosialt fellesskap og mestringsglede bidra til at veien inn i arbeidslivet etter endt soning blir lettere.

Ryggene til dugnadsarbeidere med verktøy.
DNT Valdres har gjennomført merke- og vardekurs med innsatte på Vestoppland fengsel .

Møbler med mening

Bevisst bruk av innkjøpsmakt kan fremme miljømessig og sosial bærekraft. I forbindelse med oppussingen av Finsehytta på Hardanger-vidda, kjøpte DNT Oslo og Omegn inn trekrakker fra Benny Butikk, fengselsutsalget til Oslo fengsel. Varene i denne butikken lages av innsatte i Oslo fengsel. På verkstedene får de innsatte opplæring og arbeidstrening i møbelsnekring, søm, vev, maling, skiprepping og sykkelvedlikehold, i tillegg til sosialt samvær.

Arbeidet skal motvirke negative følger av isolasjon og gjøre den innsatte bedre i stand til å leve uten kriminalitet. På verkstedet får de innsatte arbeidstrening, yrkesopplæring og sosialt samvær – og kanskje også en visshet om at det de har laget, kan være til glede for andre.

Ikke alle innsatte hadde tro på at de kunne lage en krakk, da arbeidet tok til på snekkerverkstedet. Nå står krakkene i det nye resepsjonsområdet, med utsikt mot Finsevatnet og en vidde av frihet.

Menn i møbelfabrikk sorterer.
Trekrakkene på Finsehytta er fra fengselsutsalget til Oslo fengsel