Til Bærekraft i DNT
Returen grunnleggende sy og reparasjonskurs
Fjell

Idébank

Målet med bærekraftsarbeidet vårt er å forbedre egen drift, redusere friluftslivets fotavtrykk og være en god inspirasjonskilde for hele frilufts-Norge. Derfor deler vi åpent våre ideer og erfaringer i en idébank som vi håper kan inspirere til flere grep.

Et bærekraftig hytte og rutenett

Vi har som ambisjon at DNTs hytte og rutenett skal være Norges mest bærekraftige ferie- og fritidstilbud. Hyttedriften skal være basert på klimavennlige løsninger og lavest mulig ressursbruk, og vi skal ta vare på dyreliv og annen sårbar natur når vi tilrettelegger for friluftsliv.

Se hva vi gjør

Redusert forbruk

Nordmenn bruker i snitt tre ganger så mye som en EU-borger på sport- og friluftsutstyr. DNT ønsker å være en pådriver for redusert forbruk av utstyr til friluftsliv. Vårt tilbud med utleie- og utlånsordninger, bruktsalg og tilbud om reparasjon er viktige miljø- og inkluderingstiltak. Vi jobber for å utvide dette tilbudet.

Se hva vi gjør

Inkludering og mangfold

Bærekraft for DNT handler også om sosial rettferdighet. Vi jobber for at alle kan ta del i friluftslivet, uavhengig av bakgrunn og ressurser. Målet er at tilbudet vårt skal være inkludere for alle alders- og samfunnsgrupper, og vi skal styrke frivilligheten, også slik at den gjenspeiler mangfoldet i samfunnet.

Her er noe av det vi har gjort.

Nærfriluftsliv og grønn transport

DNT skal redusere friluftslivets fotavtrykk. Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å stimulere til kortreiste ferie- og fritidsopplevelser i lokalmiljøet og i eget land. Vi vil også å bidra til redusere transportbehovet og gjøre det lettere å benytte klimavennlig transport for å delta i friluftsliv.

Her er noe av det vi har gjort.

Bærekraft i DNT