Bilde av bestyreren som holder et fat med skoleboller utenfor hytta.

Bli kjent med bestyrer Halvor Hedenstad

Halvor Hedenstad overtok bestyrerjobben på Stranddalen turisthytte i 2023 og gleder seg til å ønske deg hjertelig velkommen til en av Norges flotteste turisthytter.

Smilende kokk som lager mat
Bestyrer Halvor Hedenstad. Foto: Helene Seglem

Mitt overordna mål er å gjøre ditt opphold på Stranddalen til en verdifull turopplevelse og at vi skal drive en turisthytte fornuftig med minst mulig påvirkning på miljøet.

Jeg er oppvokst i Lunde i Telemark og er stolt av fylket mitt selv om jeg i 18 års alderen måtte flytte fra bygda til Oslo for å finne en god læreplass. Jeg var lærling hos Eivind Hellstrøm på Bagatelle før jeg gikk videre til militærtjeneste på Kongeskipet Norge.

Tilfedighetene har alltid vært på min side, så rett etter førstegangstjeneste fikk jeg jobb som kokk på Den Norske Ambassaden i London. En unik mulighet til å lære og utvikle meg som kokk og til å bli mer selvstendig. Etter 1 år i London og noen hektiske måneder på restaurant i Oslo (blant annet Kastanjen) fikk jeg et jobbtilbud fra Det Kongelige slott som jeg ikke kunne si nei til. Det ble 3 fantastisk år på Slottet før en ny runde i "sirkusmanesjen" på restaurant Hvalstrand Bad i Asker.

Da jeg var ung kokk så hadde jeg mange forbilder og helter, flere av disse jobbet på Gastronomisk Institutt i Stavanger. Jeg husker fremdeles den følelsen da jeg fikk telefon og jobbtilbud fra selveste Gastronomisk Insitutt (GI), det var en blanding av rein ærefrykt og enorm stolthet. På GI fikk jeg mulighet til å reise rundt i verden og lage mat og var innom over 20 land på 5 år. I tillegg fikk jeg jobbet mye med Norske matprodusenter og bønder. Det var i denne forbindelsen jeg virkelig fikk øynene opp, og respekt for den Norske maten. For å komme dypere ned i dette så studerte jeg Norsk mathistorie og matkultur på høgskulen i Telemark.

Da tiden igjen var inne for et jobbskifte så falt valget på storhusholdning og Offshore Catering. Siden 2005 har jeg jobbet som forpleiningsleder på ulike installasjoner i Nordsjøen. I tillegg har jeg jobbet med matkurs og konsulentoppdrag for måltidsbransjen, vært sommerkokk på Besso Tursithytte på Hardangervidda, og ikke minst på Stranddalen.

For meg er det verdifullt å servere mat og ta imot gjester på en DNT hytte fordi man møter så mange forskjellige folk med ulike forventninger og turerfaringer. Jeg håper at mitt lille bidrag kan føre til at flere går på en ny tur og litt lenger neste gang. Det var sånn turlivet startet for meg.

Hjertelig velkommen til oss på fjellet.

Halvor Hedenstad