En person speider utover fjelllandskapet med sola som går ned bak fjellene. Oransje lys i bildet.

Turhemmeligheter fra Stranddalen

Mellom bolledeig og søte desserter finner Ingeborg tid til å utforske de mange turperlene som omkranser Stranddalen turisthytte. Det gir en travel sommerjobb på verdens beste arbeidsplass, ifølge henne selv.

Kvelden siger på og gjestene finner roen etter en herlig treretters middag. Ingeborg tørker hendene på forkleet, og titter ut av kjøkkenvinduet for å sjekke været. Hvor skal turen gå i kveld?

Det beste jeg vet er å gå opp på en fjelltopp i nærheten og nyte solnedgangen. bare sitte der å høre på stillheten og kjenne på heldige meg som er her akkurat nå.
Ingeborg Buer Søndenå

Ingeborg Buer Søndenå som er 23 år og fra Oslo, er inne i sin femte og siste sesong på Stranddalen turisthytte. Litt vemodig går det opp for henne at det er slik det ligger an, men hun gleder seg også til fast jobb i hovedstaden etter endte studier. Dessuten vet hun at det ikke blir siste gangen hun besøker stedet. Familien har nemlig hytte i Saurdal fem km lenger ned i dalen.

– Farfar leide en støl i 1946, og alle ferier har siden vært tilbrakt i Saurdal i Suldal. I 1987 bygget far ny hytte, og vi barna har hatt mange turer til Stranddalen, men aldri overnattet før jeg ved en tilfeldighet fikk sommerjobb her, forteller Ingeborg.

Glade Ingeborg som stå utenfor Stranddalen
Ingeborg Buer Søndenå har jobbet på stranddalen i flere sesonger og har flere gode turtips å dele. Foto: Torgunn Skrudland

Selv om det er travelt og arbeidsdagene er lange, er det mye positivt ved en slik sommerjobb. Ikke minst gir gjestene en vitamininnsprøytning ved å rose oppholdet og nærmest booke seg plass til neste år også. Stranddalen ligger 985 moh., er veiløs og uten nettilgang. Dette gir muligheter for gode samtaler, nye bekjentskap og en avslappet atmosfære. Hvis da både gjester og ansatte får gått seg noen gode turer, er energinivået på plass når den enkelte sier takk for seg. Ingeborg blir ofte spurt om hun har noen turforslag å anbefale, og da er det særlig rundturen om Fagerstølen hun nevner.

– De fleste kommer opp til hytta fra Øvre Moen, og ved å slippe seg ned langs Stranddalsjuvet og til Fagerstølene, vil de møte et annet og frodigere terreng. Herfra kan en velge å gå samme vei tilbake, eller som en rundtur om Gamlestøldalen og innpå løypa som kommer fra Sandsa via Napen. For barn er det et must å ta en tur til Smørslago. Den store steinen som balanserer på en tynn fot kan ses gjennom stuevinduene på hytta, og turen tar bare 30 minutter å gå. Ta gjerne med fiskestanga inn på Venaheia, for her er det lett å få fisk, sier Ingeborg.

Sesongen på Stranddalen går mot slutten, og 18. september stenger de dørene. Da vil Ingeborg ta sekken på ryggen og gå en alternativ rute til Øvre Moen hvor bilen står. Turen går på østsiden av Stranddalsvatnet, først forbi Smørslago og så videre over Veratjørnheia. Turen er ikke merket, men godt nødlet og går i karrig høyfjellsterreng.

Ingeborgs 3 anbefalte turer fra Stranddalen

Denne spesielle fjellformasjonen ligger en halv time øst fra Stranddalen. Følg stien mot Krossvatn. Steinen er godt synlig på andre siden av elva, som må krysses. Det er vanligvis enkelt å komme seg over elva. Etterpå venter en bratt bakke før en når steinen. Denne store steinen balanserer på en heller tynn fot, og en kunne tenke seg at denne ville velte overende med en lite skubb. Men så enkelt er det ikke. Steinen breier seg ut på midten, for så å smale inn mot toppen. Tidligere fjellvandrere grep til det de kjente best når de skulle navngi steder og fjellformasjoner. Før i tiden ble smøret lagt på et trebrett med hlye kanter og trefot til å stå på. Men før dette skjedde slo de av saltet. Der av navnet Smørslag. Turen tar èn time tur/retur.

Fra Stranddalen til Øvre Moen

Turen går på østsiden av Stranddalsvatnet inn Venaheia. Elva krysses nedenfor skiltet til Smørslago. Videre forbi denne karakteristiske fjellformasjonen, hvor en følger elvejuvet på høyre side og Smørslagnuten 1142 moh. på venstre hånd. Etter ca. 300 meter krysses elva, og stien fortsetter over myrdraget mot sør slakt oppover. Veranuten 1117 moh. passeres på høyre hånd. Bratt opp kløfta til venstre, og her kommer en opp på et nytt høydedrag hvor stien dreier 90 grader til høyre. Følg nødlingene over Veratjørnheia. Stien går litt på kryss og tvers for å forsere de små vatnene. Hold vestsiden av vatnet 1099,9. Videre i sørvestlig retning og bratt ned der en ser bukkehornene og den opprinnelige stien fra Stranddalen kommer. Videre på merket sti ned bakken til Øvre Moen.

Følg den merkede løypen som går til Sandsa ved å krysse helårsbru over elva ved Stranddalshytta. Videre går en i vestlig retning ned gjennom Stranddalsjuvet. Juvet er et resultat av kraftig vannerosjon i tidligere tider. Under isavsmeltningen har smeltevann ført med seg slam, grus og stein, og dannet kraftige virvler som har slipt ut jettegryter. De er verd en avstikker fra stien. Løypen går så videre til stidelet til Fagerstølen/Kjetilstadlia. Herfra har en flott utsikt ned til Fagerstølene. Vi følger stien ned til stølene, og her kan en velge å gå turen tilbake til Stranddalen, eller la dette bli en rundtur hvor stien fortsetter på umerket, men godt nødlet sti gjennom Gamlestøldalen og til stidelet hvor den merkede løypen fra Sandsa via Napen kommer. Følg så stien gjennom Kjelkaskaret og tilbake til hytta.