En kvinne som går på toppen av et feil ved siden av et vann. Speilbildet hennes vises i vannet.

Toppturer fra Stranddalen

Her får du fem flotte toppturer som du kan oppleve mens du bor på Stranddalen turishytte.

Fem toppturer fra Stranddalen

Napen 1350 moh.

Følg merket løype sørover mot Sandsahytta ca. 4 km til foten av Napen. Herfra er det tydelig sti bratt opp til toppen.
Varighet: Ca. 2 timer hver vei

Kjelkanuten 1138 moh.

Kjelkanuten med sin karekteristiske spisse topp ligger godt synlig på sør-øst side av Stranddalsvantnet. Følg merket løype mot Øvre Moen til du er like under Kjelkanuten. Herfra finner du den letteste traseen selv.
Varighet: Ca. 1 time hver vei

Utsikt fra Kjelkanuten
Utsikt fra Kjelkanuten. Foto: Odd Inge Worsøe.

Såta 1423 moh.

Den høyeste toppen i området og ligger ca. 5 km nord for Stranddalen. Følg merket løype mot Krossvatn til du er på Veneheia. Videre på umerket trasé  opp Såtedalen til toppen.
Varighet: Ca. 4 timer hver vei

En topptur til Såta er et skue!
En topptur til Såta er et skue! Foto: Elin Falck.

Ravnanuten 1134 moh.

Ruver mørk og mektig like bak hytta. Ravnanuten består av mange topper og utsiktspunkt. Herfra kan du se Prostøldalen og store deler av Dyraheio.
Varighet: 1-2 timer

Utsikt fra Ravnanuten
Turen til Ranvnanuten er en flott dagstur som du kan oppleve om du bor på Stranddalen. Foto: Ingeborg Buer Søndenå.

Fagerstølnuten 1090 moh.

Nuten ligger like vest for hytta og er en liten fjellverden for seg selv. Her er mange småtopper og fantastisk utsikt over Stranddalen og storedeler av Suldal.
Varighet: Ca. 1 time hver vei

For kart og mer informasjon besøk UT.no.

Solnedgang fra fjelltopp.
Solnedgang ved Fagerstølnuten er et skue! Foto: Ingeborg Buer Søndenå.