Fellestur med dnt ung oslo

Tips og triks

Rallarvegen byr på en uforglemmelig opplevelse, men vær oppmerksom på at denne historiske grusveien går gjennom ekte høyfjellsområde. For å få mest mulig ut av turen, er det viktig å gå gjennom forberedelseslistene våre. Med riktig klær, tilstrekkelig mat og drikke, samt andre nødvendige forberedelser, kan dere sikre en trygg og hyggelig tur. God reise!

Publisert: 26. mai 2024
Artikkel

Vær og klær på høyfjellet

Klimaet i høyfjellet er barskt, og været skifter raskt. Du må være kledd for en fjelltur i kaldt og vått vær selv midt på sommeren. Ofte ligger det fremdeles snø på deler av vegen i juli. Ta med varme klær og utstyr som om du skulle bestige Galdhøpiggen, og tenk spesielt på å holde deg tørr og varm på hender og føtter.

Pakketips fra erfarne turfolk:

• Vind- og vanntett jakke og bukse
  • ullundertøy, ullsokker og ull- eller fleecegenser
  • Lue, vanter eller sykkelhansker og buff/skjerf
  • Vanntette joggesko i tilfelle det kommer en skur eller du må trille sykkelen gjennom et parti med snø.
  • Husk sykkelhjelm til alle i turfølget, solbriller, solkrem og gnagsårplaster.
  • Ta med et ekstra klesskift til du kommer frem.

Sjekk alltid vær- og føremeldinger før du legger ut på tur. Vær forberedt på at lange partier av Rallarvegen er uten mobildekning, og det vil ta tid å skaffe hjelp dersom det oppstår problemer.

Langs vegen

Mat og drikke: Du kan kjøpe mat på flere av overnattingsstedene langs Rallarvegen, men det er langt mellom mulighetene. Vi anbefaler å ta med en solid matpakke, minst to liter vann, varm drikke på termos, og kontanter (kafeen på fargerut tar ikke kort). På Finsehytta serverer vi lunsjmeny fra 12-16:30.

Fagernut voterbolig: Om lag 10 kilometer vest for Finse ligger Fagernut vokterbolig, som tilhører Rallarmuseet på Finse. Her er det kafé i deler av sykkelsesongen hvor du kan kjøpe vafler, kaffe og mineralvann (husk kontanter). Du kan sjekke åpningstidene hos Rallarmuseet. http://rallarmuseet.no/no/besok/fagernut/

Tilstanden på vegen: Deler av Rallarvegen er svært bratt og i stor grad usikret med grov overflate, humper og dype hjulspor. Du må derfor ta det roligere enn på en moderne sykkelveg, og turen egner seg ikke for svært uerfarne syklister. De meste krevende partiene ligger mellom Finse og Myrdal (humpete og grov overflate) og videre fra Myrdal ned til Flåm (bratte partier og skarpe svinger). Du bør gå av sykkelen i de bratteste partiene. Vær spesielt oppmerksom på disse tre stedene: Grjotrust, Klevagjelet og Myrdalsvingane.

Sykkel

Valg av sykkel: Velg en sykkel som egner seg på røft underlag, og forsikre deg om at spesielt bremser og dekk er i god stand. Racersykler og andre sykkeltyper med smale hjul kan ikke brukes. Vær oppmerksom på at det er svært begrenset med kapasitet til å ta med private sykler på toget. Sykkelfrakt på tog bør forhåndsbestilles. Lei gjerne sykkel hos et av utleiefirmaene i området. Da er du sikker på å få en sykkel i god stand som er tilpasset forholdene på Rallarvegen. Vi anbefaler å ha med reparasjonssett til sykkelen.

Transport av sykkel: Hvis du leier sykkel, slipper du å bekymre deg for sykkelfrakt. Du kan hente sykkelen ved startpunktet og levere den i Flåm. Bruker du din egen sykkel, må du kjøpe en egen billett for sykkelen for å ta den med på toget. Dette kan gjøres via Vy på telefon +47 815 00 888. Husk å bestille sykkeltransporten på forhånd, da det er begrenset med plass. Du er selv ansvarlig for å laste sykkelen av og på toget.

Rallervegen har mange brukere

Hvis du tar deg god tid på Rallarvegen, får du en trygg sykkeltur med fantastiske opplevelser. Vær oppmerksom på at du kan møte både dyr på beite, fotturister og syklister som holder et annet tempo enn deg selv.

Deler av vegen er merket tursti for fotturister. Hold til høyre på vegen når du møter noen, og tilpass farten så du kan stoppe rundt neste sving hvis det trengs. På deler av strekningen kan det komme biler og andre kjøretøy som har lov til å ferdes her med egen kjøretillatelse. Du kan også møte på arbeidsmaskiner som driver med vedlikehold av veien.

Nyttige lenker: