Den uoppdagede sesongen

På Finsehytta har roen senket seg etter en livlig påske, men selv om mange nå tenker på våren, er noen av de beste skimulighetene fortsatt i vente. Vårsnøen er både lett og deilig å ferdes i, og vi er omgitt av rikelige mengder på Finse. Denne tiden av året er ideell for alle typer skiaktiviteter, fra utfordrende langturer til korte, nære utflukter, og til og med spennende kiting.

Publisert: 25. april 2024
Inspirasjon

Skiturer

Når dagene blir lengre, åpner det opp for lengre og mer utfordrende turer. Runden over Hardangerjøkulen, som er godt merket, tilbyr fantastiske utsikter over store deler av Sørvest-Norge. Å gå Hallingskarvet på langs er en lang, men utrolig givende tur som også er perfekt for vårski.

Isskulpturer

1,5 timer fra Finsehytta finner man naturlige isskulpturer som stiger majestesisk opp fra snødekket. Isformasjonene dannes av brefragmenter som bryter løs fra Hardangerjøkulen og derretter flyter ut på vannet før det fryser til. Resultatet er spektakulære skulpturer som det er vanskelig å finne maken til noe annet sted i verden.

Isformasjonene ligger bare 1,5 timer fra Finsehytta

Fjell til Fjord

Denne våren arrangerer vi 3 omganger med Fjell til Fjord - kanskje Norges mest nasjonalromantiske skitur. Turen tar deg fra vinteren på Finse, over Hardangerjøkulen, og ned til blomstringen i Hardanger. Les mer her.

17. mai går det nasjonaltog til Hardangejøkulen. Kom og feir nasjonaldagen sammen med oss.