Rauøra i Trollheimen.

Dra på vennetur

Frister det med avkobling, frisk luft og nye opplevelser? Ta med vennegjengen til en av dine 580 hytter.

Det er ingenting som er mer kos enn å dra på vennetur på en DNT-hytte med den store eller lille vennegjengen. Disse hyttene passer perfekt!

Ungdom på tur i fjellet.
Høsttur med venner byr på en perfekt kombinasjon av sosialisering, avkobling, frisk luft og fine høstfarger. Foto: Marius Dalseg

Fønhuskoia

Vassfaret er et sagnomsust dalføre som lukter av bål og villmark. Fønhuskoia ligger nydelig til ved vannet Strøen. Hytta er både praktisk, romslig og lett tilgjengelig.

Høgabu i Bergsdalen

Dette er en av favoritthyttene til DNT ung Bergen og et ypperlig sted for varierte fjellaktiviteter året rundt. Hytta har god plass, og ligger i et spennende terreng. Med kort vei fra Bergen og en forholdsvis grei tur inn til hytta, er Høgabu et fint turmål for en langhelg.

Annonse:

Huldreheim i Oslomarka

Huldreheim åpnet i 2019, og er en lett tilgjengelig hytte i Østmarka ved Oslo. Hytta har 8 sengeplasser fordelt på to rom og 10 madrasser på hems. Fra den flotte hytta har du utsikt utover Ramstadsjøen.

Kjølihytta i Sylan

Dette er en godt bevart hemmelighet midt i Norge. Den ligger med endeløs horisont under Kjølifjellet, med vid utsikt øst- og sørover mot Sylmassivet. I dette åpne og storslagne landskapet er det tydelige spor etter gammel gruvedrift.

Øyungshytta i Ringsakerfjellet

Øyungshytta ligger idyllisk til ved det vakre fjellvannet Øyungen i Ringsakerfjellet. Her er du over skoggrensa, midt i det myke, snille viddelandskapet. Egen robåt til bruk for de som bor på hytta.

Berdalsbu i Austheiene

Legger du turen hit til Austheienes nordre deler, er det nok av muligheter for å komme litt opp i høyden. En avstikker til topper som Gråsteinsnos, Kvannfjellet eller Sæbyggjenuten kan anbefales.

Nye Høgevarde

Høyt oppe på Norefjell finner du Nye Høgevarde, en arktonisk nyvinning i fjellet. Mange er nysgjerrige på å se hytta, så dette er stedet for deg som vil treffe mange andre. Store rom, skjeve vinkler og vide vindusflater gjør at man får en helt annen kontakt med naturen utenfor enn i tradisjonelle hytter.

Imarbu på Fjordruta

Grunnen til å legge turen til denne romslige kystperlen langs Fjordruta på Nordmøre er for mange til å liste opp her. Bare ta turen! Krabbefest med kompisene er et hytteminne for livet. For ja, her er både krabbeteiner og krabbekokeri i naustet.

Bakken gard ved Lysefjorden

Bakken gard er en flott gård som ligger halvveis inne i Lysefjorden, mellom Bratteli og Songesand. Den ubetjente hytta har gjennomgått omfattende renovering og byr nå på spennende historie og egen vedfyrt pizzaovn.

Tverrbrennstua

Tverrbrennstua består av to hytter nær hverandre på Beiarfjellet og er et fint utgangspunkt for kortere og lengre turer i høyfjellsterrenget rundt hytta, eller inn på Saltfjellet. Kano til utlån og kort vei til gode fiskevatn.

Hunddalshytta

En kort togtur fra Narvik og noen korte kilometers vandring, så er du plutselig på hyttetur i Narvikfjellene. På denne lett tilgjengelige hytta er det god plass til høstkos for hele vennegjengen.

Kvinen

Kvinen, mellom Sirdal og Setesdalen er et moderne anlegg med en spennende uteklatrevegg på hovedhytta. Nydelig turområde med fine nærmål.

DNT ungs tips til den perfekte tur

Tre glade folk på tur i skog
På høsten er det deilig å bruke en hytte som base og gå turer derfra. Foto: Sindre Nikolai Aker.
  1. Planlegge godt på forhånd! Hva er målet, hvem tar seg av matinnkjøp, hvem tar med spill, har noen i vennegjengen gått turen før eller skal én ta ansvar for orienteringen?
  2. Underholdning og kos er viktig. Hva med å lage en quiz? Sørg også for nok god mat, man blir sulten av den friske lufta.
  3. Bo fast på en hytte og gå turer derfra. Det finnes mange ubetjente og selvbetjente hytter som er lite besøkt, her blir man sjeldent forstyrret. Finn den perfekte hytta på ut.no.
  4. Husk å ta med riktig utstyr. Finn DNTs pakkeliste her!