Rød hytte i vinterfjellet.

De beste vinterferiehyttene

Drømmer du om skiturer, snødekte vidder og vintermorro? Det er mange muligheter for de som vil til fjells i vinterferien.

Flere av de største hyttene til DNT er vinterferieåpne og mange tilbyr også aktiviteter i vinterferien. Nyt en flott dag ute i fjellet og kom inn til hyttekos og fyr på peisen!

Gjevilvasshytta i Trollheimen

Gjevilvasshytta er et populært tilholdssted for barnefamilier som koser seg i den koselige hytta eller ute i vakre omgivelser. Området byr på rike turmuligheter med spennende topper og lune daler. Rundt den betjente hytta blir det tilrettelagt for skileik hvor man kan delta etter eget ønske. Åpent i vinterferien: 16. - 25. februar og påsken: 22. mars- 1. april.

Annonse:

Haukeliseter

Betjente Haukeliseter er åpen året rundt og ligger ved helårsveien over Haukeli. Selv om du kan komme deg helt fram med bil eller buss har du den deilige villmarksfølelsen og fjellheimen rett utenfor vinduet.

Sota Sæter i Breheimen

Sota Sæter ligger vakkert til ved innfallsporten til Breheimen nasjonalpark. Den over hundre år gamle setra, bestående av 10 eventyrlige bygninger på et flott tun, har et spesielt miljø preget av lunhet og varme. Her kan du prøve deg på randonéeturer med flotte utforkjøringer, leke og ake rundt hytta, eller teste ut milevis med langrennsløyper innover nasjonalparken. Sota Sæter holder åpent hver helg fra 19. januar til 5. mai, og hver dag i påsken. Hytta er betjent, og er kjent for god mat!

Hallingskeid i Skarvheimen

Hallingskeid turisthytte er en av våre mest populære selvbetjente hytter, og det er mange gode grunner til det. Hytta ligger i kort avstand fra Bergensbanen, noe som gjør den lett å komme frem til. Samtidig ligger den i et spektakulært høyfjellsområde med fantastiske skimuligheter. Det tar litt over 2 timer med tog fra Bergen og mellom 4 og 5 timer fra Oslo.

Både i vinterferien og i påsken er det hyttevert på Hallingskeid. En hyttevert er en frivillig person som er der for gjestene og for å gjøre oppholdet til en minnerik opplevelse. Hallingskeid  passer for alle. Her kan du treffe på både studenter, vennepar, fjellvandrere, og ikke minst barnefamilier. Du finner fantastisk skiterreng rett utenfor hyttedøren og stor akebakke for de minste. Mange liker også at det er strøm på hytta pluss et stort og moderne kjøkken. Hytta er selvbetjent, og du må selve sørge for mat og drikke.

Gjendesheim i Jotunheimen

Gjendesheim er et vintereldorado for lek og moro. Rett utenfor den betjente hytta kan dere bygge snøhuler og borger, ake – eller hva med en skihoppkonkurranse? Hytta tilbyr også toppturer i Jotunheimen for både nybegynnere og de med litt med erfaring. Etter en lang dag ute i snøen kan dere kose dere med badestamp, peiskos og god lokalprodusert mat. Åpent fra 17. februar - 1. mai.

Fondsbu i Jotunheimen

Fondsbu ligger vakkert til i Jotunheimen, med barnevennlig og variert terreng som gir mange muligheter. Bestyrer Solbjørg er kjent for å ta vare på gjestene sine og serverer fantastisk lokal mat hver dag. Med Turboteamet til Barnas Turlag på plass fra mandag til fredag i uke 8 blir det masse lek og moro! Barn fra fire år med voksenfølge kan bli med på snølek, aking, skiturer, slalom, hopprenn, snøhulegraving, spikking, matlaging på bål, quiz, historiefortelling, eventyrstund, spill, tegning og mye mer. Åpent fra 16. februar - 1. mai.

Alexander Grieghytten i Bergsdalen

Alexander Grieghytten ligger flott til i Bergsdalen, har innlagt vann og strøm, dusj og badstu. Helt perfekt for familier som vil på hyttetur i et familievennlig skiterreng. Rett i nærheten finnes flotte oppkjørte skiløyper. Alexander Grieghytten har rombestilling i vinter og påskeferien! Fin mulighet for å bo på stor komfortabel hytte sammen med andre familier. Rimelig priser for DNT-medlemmer, gratis for barn under 12 år.

Olalia i Etne- og Saudafjellene

Selvbetjente Olalia i Etne- og Saudalfjellene er Haugesund Turistforenings største hytte med 45 sengeplasser og ligger idyllisk til med flott utsikt sørover mot Hauganutene. Kafeen har helgeåpent i vintersesongen, følg med på Facebook for nøyaktige åpningstider. Måltider utover det henvises til selvbetjeningskjøkkenet.

Finsehytta i Skarvheimen

Med Hardangerjøkulen og Bergensbanen som nærmeste naboer er Finsehytta et ypperlig utgangspunkt for turer, lek og moro midt i vintereventyret. Betjente Finsehytta er åpen hverdagene i uke 8.

Kobberhaughytta i Oslomarka

Kobberhaughytta ligger i hjertet av Nordmarka. Selv om Kobberhaughytta bare er et steinkast unna Oslos kollektivruter, vil du likevel kunne oppleve naturens ro og fred under oppholdet. Det nye sovehuset har fått en fin og moderne utforming. All overnatting må bookes på forhånd.

Gaustatoppen Turisthytte

Gaustatoppen Turisthytte ligger nesten helt oppe på Gaustatoppen (1883 moh.). Fra turisthytta og Gaustatoppen har du et utrolig utsyn over store deler av Sør-Norge. Hytten åpner 11. februar.

Hyggelige hytter for alle

Over store deler av landet finner du små, koselige hytter som er åpne for alle. Disse hyttene ligger ofte langt fra alpinanleggene, men i praktfult turterreng. Noen er ikke låst, mens andre er låst med en nøkkel som du låner fra turistforeningen der du bor.

De to hovedtypene av hytter er selvbetjente hytter (har matlager) og ubetjente hytter (ta med mat). Disse hyttene kan du være heldig å ha for deg selv, men du må regne med å dele dem med andre.

Les mer: De ulike DNT-hyttene

Markahytter: Spesielt rundt hovedstaden er det mange hytter tett på byen.

Tilgjengelige hytter

For små føtter kan det være greit at det ikke er så langt å gå til hytta. Her er noen selvbetjente og ubetjente hytter nær bilvei/tog (0-5 kilometer):