E1-dugnad i Finnmark sommeren 2012.

Turmuligheter på Varangerhalvøya

Arktisk friluftsliv i særklasse

Publisert: 16. oktober 2023
Artikkel

Varangerhalvøya, Norges største halvøy, er et arktisk platålandskap som man ikke finner maken til andre steder i Skandinavia. Man må helt til Svalbard, Grønland eller nordlige deler av Canada for å finne tilsvarende områder. Halvøya har unike forekomster av landskapsformasjoner, plante og dyreliv og kulturminner.

Halvøya avgrenses av Tanafjorden i vest og Varangerfjorden i sør. I nord og øst ligger Barentshavet. Det høyeste punktet er Stangnestind på 724 moh. Vardø, Vadsø, Nesseby, Tana, Berlevåg og Båtsfjord kommuner har alle areal på Varangerhalvøya.

Varangerhalvøya er et eldorado for friluftsliv både sommer og vinter, til fots, til vanns, på ski eller sykkel. Terrenget er lettgått over store områder. Klimaet er tildels arktisk og været kan skifte raskt, avstandene er store og elvene kan være utfordrende å krysse.

Det er få merkede løyper på Varangerhalvøya, og inne i nasjonalparken er det ingen merking. Likevel vil du finne stadig flere turforslag, blant annet på ut.no. Varangerhalvøya turlaget disponerer en hytte, Indre Syltevika, i Båtsfjord kommune. Det finnes noen andre åpne hytter. De fleste ligger et godt stykke inn i nasjonalparken og passer til overnatting på turer over flere dager.

Varangerhalvøya kan by på overveldende muligheter for bærplukkere, fuglekikkere, fritidsfiskere og småviltjegere. Vinterstid finner du flotte forhold for skiturer, både i og utenfor løyper, blant annet Tana-Varangerløypa. De senere år har også kiting på snø blitt en populær syssel, Varanger Arctic Kite Enduro (VAKE) er en årlig langdistansekonkurranse for snøkiting. Kajakkpadling kan gi deg spektakulære opplevelser, men havet er åpent med Barentshavet rett på.

Varangerfjorden, Austhavet og Barentshavet byr selvsagt på enorme muligheter for sjøfiske. Har du ikke tilgang til båt for å komme deg ut til en grunne eller en straum, finner du også steder å kaste fra land. For eksempel er det en god fiskeplass ved Mortensnes kulturminneområde i Nesseby kommune. Fjellvann med fiske etter ørret og røye finner du overalt.

Varangerhalvøya har mange gode elver for fiske etter laks, sjørøye og sjøørret. Av de mest kjente er Vestre Jakobselva, Komagelva, Skallelva, Kongsfjordelva og Syltefjordelva. I høysesongen er elvene bra i besøkt i nedre deler, men tar du beina fatt har du gode muligheter til å ha elvene nærmest for deg selv.

Varangerhalvøya nasjonalpark med tilliggende verneområder har et totalareal på hele 2090 km2 og er den 5 største i Norge. Nasjonalparken ligger i et arktisk høyfjellslandskap  mellom Syltefjorden og Varangerfjorden. Parken ble opprettet for å «bevare et stort i det vesentlige urørt naturområde, tilnærmet fritt for tekniske inngrep, som sikrer biologisk mangfold med økosystemer, arter og bestander. I dette inngår blant annet å bevare den mest arktisk pregete del av fastlands-Norge med spesielle landformer og avsetninger etter istida, et plante- og dyreliv med østlige og arktiske innslag, et kjerneområde for fjellrev og unike samiske kulturminner».

Kjøreturen langs den nasjonale turistvegen «Varanger» er en opplevelse i seg selv. Reisen langs vegen til ishavet byr på kontrastfylt natur, hvor månelandskapet ut mot Hamningberg føles som en reise til verdens ende. http://www.nasjonaleturistveger.no/no/turistvegene/varanger

Hvorfor være inne når alt håp er ute?