Lysefjorden turisthytte sommeren 2022.

Bli kjent med Stavanger Turistforenings betjente hytter

De betjente turistforeningshyttene er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Her ønsker trivelig vertskap velkommen med treretters middag og gode samtaler med andre fjellfolk rundt peisbålet.

Publisert: 28. september 2023
Skrevet av: Agnethe Larsen
DNTs tilbud

Stavanger Turistforening har fire betjente turisthytter. Året rundt tilbyr vertskapet på stemningsfulle Haukeliseter fjellstue unike aktivetstilbud og matopplevelser, omgitt av turmuligheter i verdensklasse. Gramstadtunet er også tilgjengelig hele året, med fast åpningstid i kafeen torsdager og søndager fra kl. 12 til 15. Turisthyttene i Stranddalen i Suldal og Lysebotn er betjente i sommersesongen og gir deg virkelig en fjellferie hvor du kan nyte de vakre fjellområdene, samtidig som du både bor komfortabelt og får servert de herligste måltider.

Stranddalen turisthytte sommeren 2022.

Mer om våre betjente hytter:

Haukeliseter fjellstue

Haukeliseter fjellstue ligger ved helårsveien E 134 på Haukeli. Hytta er DNTs mest besøkte hytter og er selve innfallsporten til Ryfylkeheiane og Hardangervidda. Foruten beliggenheten er maten en god grunn til å besøke fjellstuen. Restauranten serverer tradisjonell, norsk mat med fokus på lokale råvarer. Det er også et eget bakeri som er viden kjent for sine fantastiske kanelsnurrer. Bli bedre kjent med hytta ved å besøke Haukeliseter fjellstue sin egen nettside her.

Lysefjorden turisthytte

Norges mest fargerike turisthytte, den finner du innerst i Lysefjorden. Lysefjorden turishytte ble totalrenovert i 2022 og har blitt en av landets mest unike hytteanlegg. Hytta er det perfekte utgangspunktet for å oppleve Kjerag, Lysebotn og Lysefjorden. Den ligger nær kaien i Lysebotn, og du kan velge om du vil komme til hytta over fjellet fra Sirdal, ned de verdenskjente hårnålsvingene som snor seg ned Lyseveien. Du kan også komme med båt inn den vakre Lysefjorden. Hytta tilbyr overnatting på rom med dusj og toalett, men også rimeligere overnatting på flersengsrom. Etter middag i kafèen, kan man slappe av i den koselige peisestua. Planlegg og bestill et hyggelig opphold innerst i verdens vakreste fjord her.

Stranddalen turisthytte

Stranddalen blir omtalt som selve "Perlen i Ryfylkeheiane" og det ikke uten grunn!  Hytta ligger idyllisk til ved Stranddalsvatnet i Suldal, 1000 meter over havet, fem kilometer fra nærmeste vei og midt i unike Dyraheio landskapsområde. De fleste kommer hit for å oppleve den unike naturen og trivelige atmosfæren på hytta. Mens andre kommer opp for å nyte en av de berømte komlemiddagene som blir servert av den hyggelige betjeningen på Stranddalen. Stedet er et eldorado for planteelskere og geologisk interesserte. I de grønne og steinete skråningene rundt hytta finnes de fleste fjellplantene i Ryfylke samlet på et brett. Det er den næringsrike berggrunnen som gjør at fjellplanter og ørreten trives så godt i området. All informasjon for å planlegge turen din til Stranddalen finner du på hyttas egne nettsider her.

Gramstadtunet friluftsarena i Sandnesmarka

Gramstadtunet friluftsarena fylles med aktiviteter og turer hele året og er blitt regionens største utfartsområde. Her finner du et selskapslokale som du kan leie, kafe og et trivelig hus som du kan bestille til overnatting. Det idylliske tunet finner kort vei fra Sandnes sentrum og er omgitt av natur på alle kanter og en stillhet som kan høres. Naturen er variert og byr på både toppturer og idylliske skogsturer. Opparbeidede grusveier og et tyvetall merkede turer gjør dette området tilgjengelig for alle. Se aktiviteter og hvordan du kan leie lokale på Gramstadtunet på hyttas egne nettsider her.

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.