Ungdom som står i second-handklær ved et klesstativ. De smiler og holder rundt hverandre.

Bli med på Grønn fredag 24. november i Stavanger

DNT ung Stavanger er stolte av å være en motvekt til dagens kjøpepress innenfor friluftslivet! Vi mener at det absolutt ikke er nødvendig å kjøpe alt nytt. Vi har arrangert grønn fredag som et motsvar til shoppingdagen Black Friday i årevis og gir oss ikke med det første.

Enorme mengder sports- og friluftsutstyr kastes eller ligger ubrukt i skap og bod, og vi ønsker å oppfordre til langtidsbruk av alle produkter som kjøpes.   Grønn fredag er en nasjonal bruktutstyrsdag der du kan selge eller donere friluftsklær og -utstyr du ikke trenger og samtidig gjøre noen skikkelig gode kupp.

Siste fredagen i november, samme dag som Black Friday, inviterer DNT ung-grupper over hele landet deg til å bli med til å ta vare på miljøet ved å gi friluftsutstyr og -klær et nytt og forlenget liv, i stedet for å kjøpe nytt. Utsikten blir jo ikke finere med en ny jakke

Konseptet fungerer som følger:

1. Du kan  GI BORT utstyr til noen andre som trenger det.
2. Du kan SELGE utstyret ditt ved at vi merker produktet med pris og ditt telefonnummer, slik at kjøperen kan vippse deg penger. Du bestemmer prisen selv og kan velge om du ønsker å være der på kvelden om en kjøper for eksempel skulle lure på noe vedrørende ditt produkt.

Du kan også bli med digitalt ved å:
Selge, kjøpe, bytte og gi bort turutstyr på Finn.no med #Grønnfredag.

Inspirer andre ved å dele dine turbilder med brukt eller lånt utstyr på sosiale medier med #Grønnfredag.

Ta vare på det du har og reparer det utstyret som trenger vedlikehold.
Husk miljøvettregel nummer 2: Sats på opplevelser, ikke utstyr!

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.