Til Aktuelt

Gled deg til sommerens smaksopplevelser på de betjente hyttene våre!

Kokkene på de betjente hyttene Lysefjorden, Stranddalen, Haukeliseter og Gramstadtunet er i full gang med å planlegge en sommermeny full av identitet og fristelser.

Publisert: 16. april 2024
Skrevet av: Agnethe Larsen
Nyheter
Matworkshop for de betjente hyttene til Stavanger Turistforening. Råvarer ble testet ut og ideer til retter på meny ble utforsket. Målet er å finne en retning og rød tråd for måltidene på de betjente hyttene. På bildene ser man kokkene fra Stranddalen, Gramstadtunet, Lysefjorden turisthytte og Haukeliseter fjellstue.
STJERNELAG: Kokkene på Stranddalen og Lysefjorden ser fram til å servere turfolk hjemmelaget mat med identitet denne sommeren. Fra venstre ser du kokken på Lysefjorden turisthytte Sverre Schei, bestyrer Halvor Hedenstad og ny kokk på Stranddalen Anna Matton. Foto: Agnethe Larsen

På våre betjente hytter skal du både spise deg god og mett, samt glede deg over mat med lokal identitet, gjerne med en god historie knyttet til råvarene.

Nylig hadde kokkene på Stranddalen, Lysefjorden, Haukeliseter og Gramstadtunet et mat-seminar, hvor de sammen testet ut nye ideer for å finne retning for måltidene på Stavanger Turistforening sine betjente hytter.

Bestyrer på Stranddalen turisthytte, Halvor Hedenstad, er primus motor for dette prosjektet og jobber for en felles matfilosofi på de betjente hyttene.

– Jeg jobber for raus og hjemmelaget mat med historie og identitet. Med raus mener jeg at det skal være gode porsjoner, men også at vi skal by på oss selv når maten serveres. Jeg vil være til stede for gjestene under hele måltidet, og forteller med glede både historier om råvarene, hvordan maten er tilberedt og skaper et hyggelig matbord – gjerne vakkert dekorert med fjellblomster, forteller Halvor.

FULL KOSENTRASJON: Halvor og Ernande Cardoso, kokk på Haukeliseter fjellstue legger siste hånd på verket på en av rettene som kanskje blir å finne på sommerens meny.

Sesongåpning nærmer seg

Stranddalen åpner dørene for sommersesongen 21. juni og Lysefjorden turisthytte åpner 16. mai. Med seg på kjøkkenlaget i år har Halvor fått med seg kokken Anna Matton og i Lysefjorden skal kokken Sverre Schei glede turfolk med nye spennende måltider - gjerne toppet med spisende, fargerike blomster og urter fra hyttas egen kjøkkenhage. Halvor ser betydningen av å gi gjestene noe mer enn bare selve maten, måltidet skal være så mye mer.

– Historie og identitet handler om å lage mat som betyr noe. Gjestene skal kjenne på at det vi serverer ikke er tilfeldig. Vi skal være grundige i valget av retter, leverandører og råvarer, det beste er om vi vet navnet på bonden eller produsenten. Historie og identitet kan også handle om at retten betyr noe for meg som lager den, kanskje det er en smaksopplevelse eller et minne som jeg gjerne vil dele med andre, utdyper Halvor.

INSPIRERER HVERANDRE: Kokkene på de betjente hyttene til STF syns det er utrolig fint å kunne samles før sesongen og utveksle ideer til nye smaker og sammensetninger.

Filetfritt kjøkken

Mange av måltidene som ble satt sammen under mat var laget av deler på dyret som krever mer tilberedelsestid, men som til gjengjeld blir utrolig mørt og smaksrikt når det bare får nok tid på seg i gryta.

– Jeg har et mål om å kjøkkenet på Stranddalen skal være filetfritt. Med det mener jeg at vi heller skal trylle fram fantastiske smaker av de delene av dyret som er mindre populære, men vel så gode - bare kjøttet blir tilberedt på riktig måte, forteller bestyreren.

Både Halvor og Anna på Stranddalen turisthytte, Sverre på Lysefjorden turisthytte, Arne Hatløy på Gramstadtunet og Ernande Cardoso på Haukeliseter gleder seg alle til å tilby sommerens gjester fantastiske smaksopplevelser etter en flott tur i de lokale fjellområdene våre.

Her får du en visuell smakebit på noen av rettene som ble testet ut, kanskje kan du få smake noen av dem når du tar turen i sommer?

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.