Vintermerking 2023

På vinteren blir de mest brukte vinterrutene i fjellet i Sør-Norge merket med kvist. Rutene er laget av erfarne fjellfolk som vet hvor det er trygt og best å gå.

ut.no/kart finner du oversikt over skiløyper. De kvistede løypene er enkle å skille ved at de har en prikkete blå linje. Dette er løyper som kun er merket deler av vinteren (sesongmerket) og som regel upreparert. For eksempel DNTs vinterruter/kvisteløyper i fjellet fra og med Trøndelag og sørover.

Sjekk alltid hyttene og rutene på UT.no før du skal på tur, eller kontakt din lokale turistforening dersom du ønsker turveiledning.

Slik er vinterrutene merket

Vinterrutene på fjellet er merket med naturkvist. Noen få er merket med bambus- eller plaststikker. Fjellrutene er bare merket deler av vinteren, men noen få er permanentmerket med staker, staur, maling på trær, plastbånd eller på annen måte. Nesten alle skogsløyper er permanentmerket. Merkingen utføres av turistforeningene, hoteller og lokale organisasjoner.

Merk:

• De fleste steder står merkingen til den faller av seg selv, men rutene blir ikke vedlikeholdt etter datoene som er oppgitt. Noen få steder fjernes kvisten etter siste merkedato.
  • Merkinga kan bli forsinket eller falle bort på grunn av vær- og føreforhold, som gjør det umulig å få satt ut kvisten.
  • Ruter som har vært merket tidligere kan i år være tatt bort grunnet økt rasfare eller spesielle hensyn til dyreliv.
  • Vær oppmerksom på at ruta inn til en hytte kan være merket uten at hytta er åpen, fordi den leder videre til en annen hytte som er åpen.

Følg alltid med på kartet

Selv om de merkede vinterrutene ofte er et trygt veivalg i vinterfjellet, kan du ikke alltid stole på merkingen. Kvist kan være føyket ned, nappet opp og spist av rein, eller været kan gjøre at du ikke kan følge merkingen. Kvistene er ingen erstatning for kart og kompass, så følg derfor alltid med på kartet når du går, slik at du til enhver tid vet hvor du er.

Det finnes mange turkart som er tilpasset ulike fjellområder og har vinterrutene inntegnet. Norge-serien 1:50 000 fra Nordeca dekker hele landet. Hvis du bruker GPS, må du uansett ha med papirkart og kompass.

Trenger du kart til turen? Du kan kjøpe turutstyr og kart til medlemspris i vårt tursenter.

Bli DNT-medlem