150 hverdagsturer i Telemark

Slik finner du nærturer i din nærnatur!

I anledning DNTs 150 årsfeiring i 2018, lanserte DNT Telemark nærturtiltaket «150 hverdagsturer i Telemark».

Frivillige, lokale turlag og DNT Telemarks administrasjon samlet inn ulike nærturer i Telemark.

Disse er registrert i DNT sin app UT og på ut.no. Appen og nettsiden er gratis og tilgjengelig for alle.

Her er nærturene delt opp i tre ulike lister, for at du lettere skal finne turer i eget nærområde.

Inndelingen er som følger:

Har du et turforslag?

Har du forslag til turer som ikke er å finne i våre lister? Da er det mulig å få disse gjort tilgjengelige for andre via appen ved å ta kontakt med oss med følgende informasjon:

Tur-/stedsbeskrivelse: en liten tekst, et par linjer, om turen eller stedet. Hvordan kommer man seg dit? Er det en merket sti? Kan man ta bussen dit? Er det en parkeringsplass der? Skriv gjerne om det er noe spesielt å se underveis på turen eller om det er plasser med fin utsikt underveis.

Turpost: dette er et punk (topp, vann, gapahuk etc.) som du ønsker skal bli mulig å registrere et besøk ved. For å få dette punktet på rett plass i appen må enten GPS-kooridnatene til punktet, eller et skjermbilde av kartet på mobilen som viser hvor puinktet er, sendes til oss.

Bilder: et par bilder som viser til selve stedet eller turen man gjerne vil vise frem. Bildene må være i ok kvalitet og ikke vise enkeltpersoner, men gjerne utsikt eller noe konkret fra turen/stedet som kan være med å «selge» turen.

GPX: Hvis turen følger en merket løype eller en tråkket sti, vil det enkleste være å sende oss GPX-filen av turen dit. Da sikrer vi at andre som ønsker å gå turen får et så presist bilde av hvor turen går som mulig. Husk å redigere GPX-fila før den sendes til oss.

Klikk her for å laste ned malen for hvordan man legger ut turer på UT.no.

Send tur-/stedsbeskrivelse, turpost, bilder og GPX/koordinater direkte til DNT Telemark sin nærtursansvarlige lene.pettersen@dnt.no, eller ditt lokale turlag.

Bli DNT-medlem