Himingsjå Turisthytte på Lifjell.

Nyttig informasjon før hytteturen på DNT Telemarks hytter

DNT Telemark drifter hytter i hele Telemark, fra Jomfruland i sør til Mogen i nord. Her finner du nyttig informasjon før besøket på en av våre koselige hytter.

To ulike hyttetyper

Ønsker du alt servert eller en enkel hyttetur hvor du tar med maten selv? DNT Telemark har to hyttetyper med forskjellig betjeningsgrad:

Ubetjent hytte
Dette er hytter med alt fra 2-50 sengeplasser, samt gjerne sikringsbu med ekstraplasser i tillegg. Hyttene er utstyrt med senger og dyner, kokemuligheter med kjeler, dekketøy og ved. Disse hyttene har ikke matlager, og du må ha med mat selv. Noen av hyttene er låst med standard DNT-nøkkel, mens andre bookes i sin helhet, og er derfor stengt med spesialnøkkel.

Betjent hytte
Disse drives av et vertskap. Servering av måltider (ofte trerettersmiddag samt vin/øl-rettigheter) og overnatting på to- til firemannsrom eller sovesal. De fleste hyttene har enkel, god standard med strøm, dusj og tørkerom for turtøy. Her kan du virkelig slappe av, nyte god mat og godt selskap.

NB! Viktig å huske lakenpose samt  DNT-medlemsbeviset ditt når du overnatter både på betjent og ubetjente hytter.

Hvem kan bruke hyttene?
Alle kan bruke DNTs hytter, men på noen hytter må du forhåndsbestille oppholdet. På hytter uten vertskap må minst én i følget være medlem siden DNT-nøkkelen er en medlemsfordel. Flere hytter er tilrettelagt for at du kan ta med hund, andre ikke. På UT.no kan du sjekke hvordan forholdene er på hver enkelt hytte.

Er hyttene låst?
De fleste av hyttene som ikke har betjening er låst med DNTs standardnøkkel. Derfor er det en god regel å alltid ha med seg DNT-nøkkelen i sekken når du skal på tur. Medlemmer kan få nøkkelen mot et depositum på 100 kroner. Merk at enkelte hytter har egne låser som krever spesialnøkkel. Sjekk detaljer for hytta du skal besøke på UT.no.

DNT-lås

Hvordan betaler jeg på hyttene?
Ved forhåndsbestilling på nett, betales oppholdet på hyttene når man bestiller.

På alle de betjente hyttene er det mulig å betale med kort. Man betaler før avreise fra hytta.

På de ubetjente hyttene kan man betale med DNTs hyttebetalings-app, og på noen av hyttene er det mulig å betale med VIPPS. Husk alltid å skrive deg inn i besøksprotokollen på hytta.

Kan jeg ta med hund på hyttene?
På flere av våre hytter er det egne hunderom med bur til hunden. Det er ikke salg av hundemat, men vannskåler og matskåler er på alle hunderom. Hunder har ikke adgang til soverom, oppholdsrom eller spiserom. Dette er blant annet av hensyn til allergikere.

Se oversikt over hytter som er tilrettelagt for hund på UT.no.

Bli DNT-medlem
Bestill hytteopphold her
Himingsjå Turisthytte på Lifjell i Telemark.
Bestill hytteopphold her