Skoletilbud i Romsdal

Naturen er en perfekt arena for læring, naturopplevelser og fysisk aktivitet! DNT har tips til hvordan man kan bruke naturen som læringsarena, og vi legger til rette for skoleturer til fjells og i nærmiljøet. Flere av våre hytter er spesielt tilrettelagt for skoleklasser og barnehager.

Publisert: 17. oktober 2023
DNTs tilbud

DNT Romsdal har et helhetlig tilbud til din skole og klasse. Vi kan tilby fantastiske skolehytter til klasser i alle alderstrinn. Gjennom DNT sitt skoleprosjekt har to lærere/voksne gratis overnatting på hyttene, og vi tar 100 kroner overnattingen per elev.

Det er konkrete pedagogiske opplegg og aktiviteter på våre skolehytter som er tilpasset bruk for skoleklassser. Vi tilbyr kursing i uteskole og ulike friluftslivstema, og kan også være med ut for å bistå med gjennomføring av undervisning og opphold på våre hytter.

Vi tilbyr følgende opplegg for skoler i Romsdal:

• “Selvbetjente leirskoler” med flere overnattinger.

• Hyttetur (minst en overnatting) til en av våre skolehytter. Skorgedalsbu, Måsvassbu, Hoemsbu er godt egnet for skoleklasser. Hyttene er større, har flere rom og et større antall senger, samt plass for større grupper rundt matbordet. De er utstyrt med skolekasser og har et allsidig uteområde som kan benyttes hele året, med unntak av Hoemsbu som er stengt vinterstid. Vi har egne priser på overnatting for skoleelever. Nye Storlihytta kan også leies i sin helhet.

• Dagsbesøk til en DNT hytte. Kanskje er det aktuelt å bruke en dag med fysisk aktivitet til og fra en av våre hytter, der målet er å ha en dag i bevegelse. Hytta kan være et godt eget turmål for lunsj og ei faglig relatert undervisningsøkt, før turen fortsetter videre.

• Aktivitetsdager hvor vi legger fokuset på læring i friluftsliv og uteskole i skolens nærmiljø.

• OPPTUR – Opptur arrangeres årlig. Alle 8.klasser i hele Romsdal blir invitert til å delta, og DNT Romsdal dekker kostnadene til buss denne dagen. For mange elever er dette vårens kjekkeste skoledag, og mange opplever at de mestrer noe de i utgangspunktet opplevde som utfordrende. TIlbakemeldingene fra skolene og elever er at det å få en turdag i Moldemarka på tvers av skolene er veldig kjekt.

• Boka “Lek og Lær” er et godt verktøy for å få faglige tips til hvordan man enkelt kan legge noe av undervisningen ut i ulike fag, for ulike klassetrinn, i skolens nærmiljø.

Kontakt oss om skoletilbudet

Ragnor Bruvoll Alme