Tilbake til Aktuelt

Prisen Årets Fjellgeit 2024 til NRK

Årets fjellgeit 2024 tildeles NRK for «Oppsynsmannen» og «Norge i rødt, hvitt og grått». Årets fjellgeit deles ut av Den Norske Turistforening og Norsk Fjellfestival til en person eller institusjon som har gjort en særlig innsats for å framheve verdien av fjellet som arena for friluftsliv og naturglede.

Publisert: 05. juli 2024
Skrevet av: Arnstein Salthammer Eide
Nyheter
Fra venstre: Stein P. Aasheim (Norsk Fjellfestival), Anne Linn Kumano-Ensby (NRK), Ida Scheie (NRK) og Arnstein Salthammer Eide (DNT Romsdal) Foto: Ragnhild Bakke

Det var god stemning da prisen Årets fjellgeit 2024 torsdag 4. juli ble overrakt NRK under Norsk Fjellfestival i Rauma. Prisen ble utdelt av Stein P. Aasheim i Norsk Fjellfestival og Arnstein Salthammer Eide i DNT Romsdal og overrakt NRK ved prosjektlederne for «Oppsynsmannen» og «Norge i rødt, hvitt og grått», Ida Scheie og Anne Linn Kumano-Ensby.

Juryens begrunnelse:

Årets fjellgeit for 1924 blir tildelt NRK for sitt arbeid med å dokumentere og formidle nedbygging av norsk natur.

Ved hjelp av satelittbilder og avansert datateknikk avslørte «Norge i rødt, hvitt og grått» at nedbygging av norsk natur foregikk i et tempo som ingen tidligere hadde sett. NRKs grundige dokumentasjon viste at vi mister natur i et omfang som er stikk i strid med uttalte ambisjoner om at hensynet til natur må danne rammen for politikken vår.

Data og kunnskap fra dette arbeidet ledet videre til programserien «Oppsynsmannen», hvor Bård Tufte Johansens møter med mennesker og natur illustrerte alvoret i de naturinngrepene som nå foregår. De to satsingene henger sammen, og var en av de største digitalsuksessene i NRKs historie. Programserien ble sett av rundt en million mennesker, og flyttet debatten fra konferanserommene til daglige samtaler på arbeidsplasser, over middagsbordet og i sosiale medier.

FN har pekt på tap av natur som en av vår tids største utfordringer. NRK har gitt et solid bidrag til at vi sammen kan få til en kursendring, der den urørte naturen blir tillagt den verdien den må ha.

Juryen for Årets fjellgeit:
Marianne Brevik (styreleder, Norsk Fjellfestival)
Stein P. Aasheim (styremedlem, Norsk Fjellfestival)
Per Hanasand (styreleder, Den Norske Turistforening)
Arnstein Salthammer Eide (DNT Romsdal)