Tilbake til Aktuelt

Vestland/Fjorda

21 deltok på turen tirsdag 18. juni.

Publisert: 03. juli 2024
Skrevet av: Bente Christine Eriksen
Turreferat
Lang rekke
Lang, lang rekke. Foto: Bente Christine Eriksen

Vi var 21 personer + hunden Molly som trosset varsel om regn og torden, satte oss i bilene og kjørte opp Ådalen. Ved Bjonevika tok vi til høyre mot Fjorda. Vi tok til høyre ved Krokfossbrua, og senere mot Svarttjern. Her var en betalingsbom, 50 kr.

Ved Søthølvika ble vi møtt av Rannveig som hadde vært på hytta si fra mandag. Det ble ca. 1 time fra Hønefoss. Turen begynte med litt stigning da vi skulle gå over Søthølkollen. Vi gjorde en stopp da vi kom til Rovtjernbrua. May Kristin som er oppvokst i området fortalte om utviklingen av stedet, når det ble laget veier og når de fikk strøm på Bjoneskauen. Det er ca. 250 hytter på Fjorda. Det var stor aktivitet her under krigen.

Vi gikk videre til Båhusfjorden. Mange myrer med multe og myrull, og et artig skilt der det sto: "Jan T sin TenkePlass Vær stille."

Like etter tok vi matpausa vår. Oppholdsvær og solgløtt, så vi koste oss med utsikt over Båhusfjorden og hytter.

Siden det var fare for regn kortet vi ned på turen. Vi gikk nå til Vestland kanoutleie. Et idyllisk sted med gamle, velstelte hus og flotte blomsterenger. Nå kom regnet så på tilbaketuren tok vi til venstre ved Rovtjern,og fikk en flatere tur tilbake mot bilene.

Vi tok en avstikker ned til hytta til Rannveig. Der koste vi oss inne med kaffe og Rannveigs nydelige kake. May Kristin fortalte om alle de rare stedsnavnene på Fjorda, og Rannveig tok fram telefonen og avspilte en sang om Søthølvika. Så sa vi takk for en flott dag og satte kursen hjem til Hønefoss. Turen var på 5,4 km.

Referat ved turleder Bente Christine Eriksen.

Bru

Fin bru. Foto: Bente Christine Eriksen.

Tenkeplass

Tenkeplass. Foto: Bente Christine Eriksen.

Rast

Rast ved Båhusfjorden. Foto: Bente Christine Eriksen.

Med hund

Hund er koselig å ha med på tur. Foto: Bente Christine Eriksen.

Klopper

Ut på tur, aldri sur! Foto: Brit Olaug Monserud.

Kake

Nydelig kake. Foto: Brit Olaug Monserud.

kake

Koselig med kake. Foto: Bente Christine Eriksen.

Kartplott

Kartplott laget av Bente Christine Eriksen.

Bli frivillig i DNT Ringerike