Tilbake til Aktuelt

Tjuenborgkoia

40 deltok på turen tirsdag 11. juni.

Publisert: 02. juli 2024
Skrevet av: Axel Holt
Turreferat
Heke gruppa
Deltakerne ved Partisanersteinen Foto: Axel Holt

Seniorer med varierende form og forutsetninger ble med til Tjuenborgkoia denne dagen.

Delvis skyet med solgløtt og drøyt 15 grader sørget for fine forhold, der vi endelig gikk ut av bilene på skogsbilveien like nedenfor koia. Ja, endelig! For det ble en drøy biltur, først til Soknabruket, så til bommen ved Vælsvatna og endelig opp de lange og svingete bakkene innunder selve Tjuvenborgen.

Litt småhufsete opp til koia med matrast og noen ord om koia, der koieansvarlig representert ved Tore Jacobsen ga oss nyttig info, godt supplert av både Per Stubbraaten og Axel Holt.

Deretter bar det over Hestbrenna der både utsikten og "Der fløi en Fugl over Granehei"  -  takk for den, Welhaven! - fikk sitt. Så ble det noen myrer, litt "skauleis" og enda noen myrer, før vi endelig satte oss rundt Partisanersteinen.

Per, assistert av andre i følget, fortalte om virksomheten her under andre verdenskrig.

Etter en grei retur opp de myrete bakkene tilbake til Tjuenborgkoia og videre til bilene, var alle vel fornøyde. Dagens seniorer har ingen ting å skjemmes over hva angår styrke, fart og utholdenhet.

Referat ved turleder Axel Holt.

Axel forteller

Axel forteller på Hestebrenna. Foto: Brit Olaug Monserud.

Rast

Koselig rast på Hestebrenna. Foto: Erik Monserud.

Plott av turen

Kartplott av turen, laget av Bente Christine Eriksen.

Bli frivillig i DNT Ringerike