Tilbake til Aktuelt

St. Hans på Hovinkoia

Totalt 9 deltok på arrangementet og turen helga 22.-23. juni.

Publisert: 03. juli 2024
Skrevet av: Axel Holt
Turreferat
Klomshue
Fornøyde deltakere på Klomshue. Foto: Axel Holt

Hå-hå-hå-hå! Hel St. Hans-helg på Hovinkoia!

Direkte varmt var det vel ikke lørdag, mer en typisk nordisk sommerdag. Godt med regntøy, skikkelig på beina og litt ekstra i sekken. Vi var ikke flere enn fire som møttes på koia og tok turen inn til Skau (Skog), et par km nord for koia. Her bodde i sin tid "mor Skau", eller Rønnaug som døpenavnet var. Peter Christen Asbjørnsen fikk servert historier både om henne og om kongen i Spira, en skaukolle ikke langt fra Hovinkoia. I begge fortellingene spiller sølvet en viktig rolle. I folkefantasien var dette metallet å finne her på Holleia, i form av all slags servise og dekketøy. Parallellen til nikkel, jern og annet verdifullt metall som beviselig finnes i berggrunnen her, er ganske klar!

Etter en noe regnfull skogstur ble det innendørs grilling av forskjellige retter som utgjorde den kulinariske delen av midtsommer-feiringen. Visesang, noen solo-numre og diktlesning satte standarden for en koselig kveld.

Søndagen opprant med stadig lettere vær. Da følget som nå var vokst til ni, satte seg i bevegelse mot Klomshue, var sola rett så varm der vi jobbet oss oppover liene mot Flaget og selve toppen, Klomshue på 608 moh. Spennende ble det da en kuflokk dukket opp. Vi hadde to hunder med i følget, men heldigvis gikk det bra!

Fururabber og myrflak der vegetasjonen bar preg av at været her oppe på 600 meter kan være hardt nok. Klomshue? "Er'u klomsete i hue?" Å nei, her står vi på en kolle, "et hue" hvor vi kan "glåme" eller glane langt utover de sju blåner. Så fikk det heller våge seg at ei furu her og ei gran der tok noe av utsikten. Fint er det her oppe, åkke som! Og bedre ble det da folk delte både sjokolade og kaffe på hverandre. Det blir god stemning av slikt!

Turledere var Axel Holt og Per Stubbraaten.

Referat ved turleder Axel Holt.

Furu

Ei gammal furu. Foto: Axel Holt.

Bli frivillig i DNT Ringerike