Tilbake til Aktuelt

Mosmoen

10 deltok på turen torsdag 16. mai.

Publisert: 15. juni 2024
Skrevet av: Per Stubbraaten
Turreferat
16. mai-tur på Mosmoen
16. mai-tur på Mosmoen Foto: Per Stubbraaten

I det strålende kveldsværet var nok mange travle med å klargjøre hage og hus før 17. mai, men gledelig nok møtte ti turglade personer ved Hadeland Glassverk.

Mosmoen har et avgrenset areal med fylkesveien på østsiden og jernbanen i den bratte skråningen mot vest. En tur rundt moen kan strekkes til 6-7 km.

Fra kanten på moen er det fin utsikt utover Jevnaker sentrum og Randsfjorden, og mange satte pris på ekstra orientering.

Mosmoen er en grus- og sandslette avsatt for 10 000 år siden, under nedsmeltingen etter istida, og det småkuperte terrenget skyldtes såkalte dødisgroper. Kort fortalt løsnet store isblokker fra brekanten og ble begravd i sandmassene fra smelteelvene. Når isblokkene seinere smeltet, sank terrenget på stedet.

Under andre verdenskrig lagret tyskerne ammunisjon i nedgravde groper på Mosmoen, og mange av gropene er i dag intakte, men taket er selvsagt borte. Ammunisjonen ble fraktet med tog til Jevnaker stasjon og fraktet med taubane opp på moen.

Kvelden ble skikkelig vellykket, og vi nøt kaffen i en solfylt skråning omgitt av prektig furuskog.

Referat ved turleder Per Stubbraaten.

Bli frivillig i DNT Ringerike