Manaskardet - By-Flaksetra
Kun 2 deltok på turen søndag 21. juni
Skrevet av: Kristian Magnussen
Vi startet ved Elstangen og gikk oppover i et strålende vær. Etter en time var vi ved Manaskardet og gikk den østre stien i retning Finneflaksetra.
Nista ble fortært i stikrysset før vi kom til den ydylliske By-Flaksetra. Vi tok en avstikker ved Gjertrussen for å se på utsikten mot Tyrifjorden, Storøya, Holleia og videre i "horisonten". Snart var vi ved Blau-steinen, merket anno 1779.
Fra den røde DNT-postkassen gikk vi samme stien ned som opp. Etter 4 timer og drøyt 900 høydemeter på 6,5 km, var vi begge i følge tilbake til bilen. Takk for en bratt, men fin tur.
Turleder spanderte forresten softis på turens eneste deltaker.
Referat ved turleder Kristian Magnussen.

Flott utsikt fra Gjertrussen mot Storøya og Røyse. Foto: Kristian Magnussen

Kartplott av turen. Data: Kristian Magnussen
Se også