Tilbake til Aktuelt

Turreferat
En blid gjeng i Gullerudmarka
En blid gjeng i Gullerudmarka Foto: Marit Stubbraaten

Denne solskinnsmorgenen møtte 29 blide seniorer. Gullerudmarka er jo fantastisk på denne tiden med stadig nye blomster som springer ut: Marianøkleblom, fioler og liljekonvall i knopp er siste tilskudd, og i åpent lende mellom gran- og furuskog er hyll og hegg i ferd med å pynte opp naturen.

Noen var kjent i terrenget fra bær- og soppturer eller fra jakt etter o-poster, og noen hadde til og med badet i ett av de tre tjerna. Opplevelsene ble delt med oss andre.

Ett av de hyggeligste skogspartiene er stien med lerketrær nordover fra Sponbråten. Fra å være tilsynelatende døde framtrer lerken med grønne nåler i løpet få dager.

Den omfattende hogsten har gjort terrenget mer åpent, men samtidig vokser det opp løvvekster og bringebær som gjør gamle stier uframkommelige.

Det kuperte terrenget med små og store kalkrygger kan være krevende, men alle gjennomførte den 6 kilometer lange turen med stil.

Referat ved turleder Per Stubbraaten.

En blid gjeng

En aktiv gjeng på vei innover. Foto: Per Stubbraaten