Tilbake til Aktuelt

Blomstertur

14 deltok på turen torsdag 6. juni.

Publisert: 28. juni 2024
Skrevet av: Karsten LIen
Turreferat
Interesserte tilhørere
Ragnvald Lien (tv) og Henning Larsen (th) med interesserte tilhørere. Foto: Anne-Lise Tufte

For fjerde året på rad kunne DNT Ringerike invitere til blomstertur. Dessverre var den faste turlederen Arvid Næss blitt sjuk, men heldigvis kunne hans gode venn Henning Larsen igjen bistå oss. I tillegg bidro Ragnvald Lien og Bjørn Johnsen med mye nyttig underveis.

Turen starta fra Botilrud, og vi fulgte Pilegrimsleden sørover. En rekke planter ble omtalt underveis. I tillegg fant vi en del trær som var angrepet av heggspinnmøll, de så ut som spøkelsestrær med sine grå spinn som dekket det meste av treet.

På den første delen langs veien så vi en del kulturmark- og veikantvegetasjon, bl.a. balderbrå, engsnelle, engrapp, berggull, dunkjempe, nikkesmelle, blåbringebær, rognasal, kanelrose og blankmispel.

Vi tok en rast i kalkfuruskog, her var det bl.a. blodstorkenebb, pimpernell, dvergmispel og markjordbær.

En sjeldenhet vi fant på turen var gåsefot.

Vi takker alle for turen og håper at Arvid igjen er med oss på turen neste år!
En spesiell takk til Henning. Takk til Ragnvald for lista med blomster.

Referat ved turleder Karsten Lien.

Henning forteller

Henning forteller. Foto: Anne-LIse Tufte

Gåsefot

Gåsefot. Foto: Anne-Lise Tufte

heggspinnmøll

Trær angrepet av heggspinnmøll. Foto: Karsten Lien.

Angrepne trær

Noen av deltakerne foran angrepne trær. Foto: Anne-Lise Tufte