DNT Friluftsskolen i Lørenskog

Vi i Lørenskog Turlag er glade for å kunne bekrefte at turlaget har fått midler til å gjennomføre Friluftsskolen i Lørenskog sommeren 2024. Opptaket for 2024 er nå stengt.

Publisert: 12. mars 2024
Skrevet av: Jon Christopher Knudsen
DNTs tilbud

OPPTAKET ER NÅ STENGT

Fra 28. mars 2024 kl. 08:00 til lørdag 30. mars kl. 23:45 kunne du søke Friluftsskolen. Omlag 160 barn søkte og søknadene gjennomgås i etterkant av opptaket og fordeles deretter.

VENTELISTE

Med så mange barn som søkte er sjansene for plass små. Du kan likevel registrere deg for venteliste på en uke og skulle det da åpne seg en plass tar vi kontakt per SMS og e-post med kort frist.

Venteliste finner du her:

HVEM KAN SØKE FRILUFTSSKOLEN?

Friluftsskolen er et tilbud til alle som er født å årene 2011, 2012, 2013 og 2014. Barn født andre år kan ikke søke. Det er i tillegg et ufravikelig krav til å kunne delta at barnet er svømmedyktig og trygg i vann. Dette innebærer at barnet må kunne svømme 25m uten hjelpemidler eller pause. Du kan ikke søke Friluftsskolen Lørenskog dersom dette kravet ikke er møtt.

NÅR ARRANGERES DNT FRILUFTSSKOLEN LØRENSKOG 2024?

Nytt av året er at vi arrangerer en uke før sommeren og to etter sommeren. Man kan melde interesse for tre ulike uker, uke 26 (24-28.06.24), uke 32 (05.08.-09.08.24) og uke 33 (12-16.08.24). Siste dag før ferien i Lørenskogskolene er 21.06. Første dag på skolen etter ferien er 19.08. I løpet av 5 dager fra 08:30 til 15:30 får deltakerne prøve en rekke lærerike og artige friluftsaktiviteter. I Lørenskog arrangeres Friluftsskolen av DNT Lørenskog Turlag og arrangementet holder til (henting og levering) på Losby i Lørenskog.

HVEM PRIORITERES I OPPTAKET?

Friluftsskolen er et ferietilbud i nærmiljøet for barn og ungdom i Lørenskog. Friluftsskolen i Lørenskog er gratis og åpent for både DNT-medlemmer og ikke-medlemmer. Medlemmer av DNT (Den Norske Turistforening) som oppgir medlemsnummer i søknaden prioriteres i opptaket. Deretter prioriteres barn som har bostedsadresse i Lørenskog Kommune før man til slutt fordeler resten av plassene etter søknadstidspunkt. Det betyr at også personer utenfor kommunen kan søke.

KAN MAN BLI MEDLEM AV DNT NÅ OG BLI PRIORITERT I OPPTAKET?

Ja - om du er usikker på om du er medlem kan du gå inn på http://dnt.no/medlem og velge LOGG INN og taste inn ditt mobilnummer. Du får da tilbake ditt medlemsnummer eller kan bli medlem øyeblikkelig slik at du får alle fordeler fra dag 1. Om du ønsker å bli medlem, kan du allerede nå gå inn på samme nettside og velge BLI MEDLEM HER.  Priser for medlemskap 2024: Barn – 145 kr (0-12 år), Ung – 345 kr (Unge mellom 13-25 år), Flerårig barnemedlemsskap 0-12 år – 1 200 kr (tom. året barnet fyller 12 år), Familie - 1 455 kr (2 voksne og alle barn under 26 år).

TA EN SNIKTITT PÅ OPPLEGGET

Ta en titt på denne videoen fra tidligere år:

MÅL FOR ARRANGEMENTET

Friluftsskolen skal være et positivt og lystbetont ferietilbud i nærmiljøet og skal legge grunnlag for varige friluftsvaner med friluftsrelaterte aktiviteter.

HVOR MANGE DAGER ARRANGERES FRILUFTSSKOLEN?

Friluftsskolen arrangeres på dagtid i 5 dager. En friluftsskoledag varer fra kl. 9 (man kan levere fra kl. 08:30) til 15 (man kan hente frem til 15:30). Det er omlag 30 plasser til rådighet hver uke. Da arrangementet er gratis vil arrangør plukke ut deltagere ut fra kjønn og alder slik at vi får en fin miks av glade barn innenfor aldersgruppen. Opptakskriterier som DNT medlemskap, bosted i kommunen og søkertidspunkt vil også bli vurdert.

HVA KOSTER DET?

Arrangementet er gratis for barn som får plass.

AVBESTILLING

DNT bruker store ressurser og mye lokal dugnadsinnsats på å arrangere dette flotte tilbudet hvert år. Vi beregner at hver plass hadde kostet omlag 3000kr om vi ikke hadde hatt DNT midler, støtte fra kommune og andre givere. En eventuell avmelding mindre enn 4 uker før tildelt startdag innebære at du vil bli fakturert 1500kr. Dette gjelder også barn som ikke møter første dag.

HVA LÆRER BARNA PÅ FRILUFTSSKOLEN?

Friluftsskolen tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg som dekker tema slik som allemannsrett og ferdselskultur, kartforståelse, raste- og leirplass, tur eller ekspedisjon og selvsagt en lang rekke aktiviteter. Barna kan få opplæring i bruk av kniv, øks og sag samt bli introdusert til padling, bading og vannaktiviteter,  topptur og mye mer. Spesielt populært er en overnattingstur i telt eller på DNT hytte sammen med våre dyktige aktivitetsledere.

SPØRSMÅL

Opptaket er nå stengt.  Om du har ytterligere spørsmål ta kontakt med

lorenskogturlag@dnt.no

Husk at DNT er en 100% frivillig organisasjon i Lørenskog og at vi bemanner mail og andre kanaler så godt vi kan som frivillige. Opptre høflig og har respekt for våre frivillige som gjør en stor innsats for å få ting til i nærmiljøet ditt.

Se aktivitetskalender
Dølerud, Østmarka
Se aktivitetskalender
Finn deg en hytte i Oslomarka
Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka.  Røyrivannskoia og Stallen i Østmarka. Kan nås med kano fra Losby.
Finn deg en hytte i Oslomarka