Hytteregler for DNT Harstad og Omegn

Publisert: 23. november 2023
DNTs tilbud
  1. Hyttene er åpen for medlemmer i DNT og andre samarbeidende turistforeninger. Andre gjester har adgang til hyttene, og betaler overnattingspris for ikke-medlemmer.
  2. Besøkende skal skrive seg inn i besøksprotokollen ved ankomst. Dette gjelder også ved forhåndsbestilling. Først da har en rett til opphold i hytta.
  3. Ved mangel på sengeplasser har besøkende med forhåndsbestilling fortrinn til den reservert sengeplassen. Deretter gjelder rekkefølgen for registrering i besøksprotokoll. Ingen må vike sengeplass for besøkende som ankommer hytta etter kl. 19:00. Det vil alltid være tilgjengelig plass på DNTs fjellhytter og ingen kan bortvises. Er alle sengeplasser opptatt benyttes ekstra madrasser, sofa eller gulv.
  4. Hold orden og bruk minst mulig plass slik at andre besøkende føler seg velkommen. Vask opp så snart du har spist. Tørk av kokeapparat, kjøkkenbenk og bord.
  5. Det skal være ro på hytta mellom kl. 23.00 og kl. 06.00.
  6. Det skal brukes lakenpose eller sovepose i sengene.
  7. Røyking er ikke tillatt på hyttene.
  8. Oppbevaring av våpen til jakt er ikke tillatt i hovedhyttene ved Toralfsbu, Haakonsbu og Blåvatn.
  9. Hunder er tillatt i sikringshytte på Haakonsbu, Toralfsbu, Blåvatnhytta og i yttergangen på Grønnkollen. På øvrige anlegg er hund ikke tillatt innendørs.
  10. Hytta forlates slik du ønsker å finne den i ordentlig og rengjort stand. Påse at vinduer er lukket samt at ventiler er lukket om vinteren. Tøm kjeler og spann for vann. Fyll opp vedkassen med kløyvd ved og opptenningsved.
  11. Avfall skal tas med hjem.
  12. Skoleklasser, frivillige organisasjoner og kommersielle aktører må avtale bruk av våre hytter. Kontakt post@dnt.harstad.no