Tilbake til Aktuelt

Sjekk våre kurs i 2024!

Vi ønsker å bidra til mestring i friluftslivet. Blant annet gjennom kurs. Her ser du både planlagte og gjennomførte kurs

Publisert: 04. juli 2024
Nyhet

Kommende kurs finner du i vår aktivitetskalender. Denne oppdateres løpende. Klikk her for snarvei til planlagte kurs!

Nedenfor følger eksempler på gjennomførte kurs:

Kano grunnkurs (14. og 15 juni '24)

DAG 2: Tur opp Vesetelva. Deltakerne lærer å padle alene i kano FOTO: PER HOVLAND

På kano grunnkurs lærer man padleteknikker for å kunne manøvrere kanoen i alle retninger. Dette kommer særskilt til nytte om du padler i vind eller strømmende vann. De seks deltakerne denne gang var alle aktivitetsledere eller turledere i DNT Gjøvik og omegn. Sikkerhet og redning i vann ble derfor ekstra vektlagt. Kursleder var Pèr Hovland. Kurset er en del av våttkortstigen til Norges Padleforbund.

Minikurs i kart og kompass (5. juni '24)

Populært kurs med orienteringsnestor Ola Brox. 230 påmeldte, kun 10 møtte på DNT Osbakken denne kvelden.

- En interessert gjeng som ville lære mer om å ta seg fram i ukjent terreng ved hjelp av kart og kompass. Betydningen av kompasset ble tonet veldig ned, det viktige er å lese kartet. Kompasset bruker vi bare for å holde kartet riktig vei. Vi håper dette kunne ufarliggjøre dette med orientering - og at noen av mytene rundt dette med kompasset ble fjernet.

Relasjonsbygging i naturen (4. juni ' 24)

RELASJONER I NATUREN: En stor gjeng ville tilegne seg flere verktøy for skape aktiviteter i naturen. FOTO: PER HOVLAND

28 påmeldte! Helsepersonell, aktivitetsledere i DNT og lærere. Kurset gikk ut å lede aktiviteter i naturen som binder folk sammen. Ledet av Tor Egil Bagøien i Friluftsakademiet. Her ble det aktiviteter for å få opp pulsen, utfordre kreativiteten, fortelle sin egen historie, og dele observasjoner i naturen.