Til Aktuelt

Her får du svar på alt du måtte lure på rundt leie av badstua i Gjøvik.

Foto: Spørsmål og svar

Hvor ligger Friluftshuset?

Friluftshuset ligger i Fredevika like sør for seilbåthavna, langs Mjøsstranda på Gjøvik. Du kan parkere på parkeringsplassen nedenfor Steinerskolen i Østre Totenveg, eller ankomme fra Plantasjen. Det tar ca ti minutter å gå hit fra Gjøvik sentrum og Gjøvik stasjon, som man kan nå med buss og tog.

Hvor mange er det plass til?

• Det er plass til opptil 8 personer.

Hvordan kommer jeg meg inn i badstua etter jeg har booket tid?

• Du får tilsendt en adgangskode på SMS ti minutter før bookingen din begynner. Koden virker i det tidsrommet du har kjøpt billett for.

Hva trenger jeg å ha med meg?

• To håndklær; et til å sitte på og et til dusjing og bading.
  • Badetøy, fottøy til bading (feks badesko eller ullsokker).
  • Uknuselig drikkeflaske med vann til drikke.
  • Smykker blir varme og svir mot huden i badstuen og er lett å glemme igjen, så legg slike småting hjemme.

Er det garderobe?

• Det er skiftemulighet i en liten åpen garderobe under tak. Her kan små verdisaker som lommebok og telefon låses inn i små skap.

Er det tilgang på dusj?

• Vi har en enkel utendørs dusj, hvor du kan skylle av deg.

Er det aldersgrense?

• Den som leier badstua må være over 18 år. Barn må være i følge med en voksen. Barn som er med må kunne svømme.

Er det toalett?

• Kommunalt toalett finnes i gangavstand fra badstua.

Kan jeg spise mat i badstua?

• Av hygieniske årsaker er det ikke tillatt å spise mat inne i huset. Gjester kan gjerne nyte matpakka på benkene utendørs.

Kan jeg drikke alkohol i badstua?

• Det er ikke tillatt med alkohol i badstua.
  • Det er heller ikke tillatt å drikke alkohol på området utenfor badstua, dette er et offentlig sted.
  • Vi anbefaler generelt ikke alkohol kombinert med isbading og badstue, for din egen sikkerhet.

Hva med sosiale medier?

• Legg gjerne ut bilder med hashtaggene #dntgjøvikogomegn #friluftshusetifredevika.
  • Både vi og dine venner blir veldig glade for å se deg varm og fornøyd, men det er ikke tillatt å ta bilder av andre gjester uten samtykke, så sørg for å ta hensyn.

Er huset tilrettelagt for bevegelseshemmede?

• Huset er tilrettelagt for rullestolbrukere, med dør mellom garderobe og badstue hvor badestol kan passere.

Hva skjer med gjenglemte ting og klær?

• Ta godt vare på dine eiendeler. Du er selv ansvarlig for verdisaker, klær og annet utstyr. Vi er ikke erstatningspliktige for bortkomne gjenstander.
  • Gjenglemte klær og eiendeler tas vare på i om lag to uker, og blir så gitt til veldedige organisasjoner.

Hygieneregler:

• Vi tar av oss utesko utenfor garderoben.
  • Sitt på medbragt håndkle. Sørg for at du har håndkle under hele kroppen når du sitter eller ligger på benkene i badstuen. Håndkleet skal også være under føttene, med mindre du sitter på den nederste benken og har føttene på gulvet.
  • Eteriske oljer er ikke tillatt.
  • Etter bruk rydder du, koster gulvet  i garderoben og tar med deg deg dine ting.
  • Tyggegummi, røyk og snus er forbudt.

For din sikkerhet:

• All bading og badstue skjer på eget ansvar. Bading er for svømmedyktige. Vi oppfordrer til å ikke bade alene, ta alltid med deg en person ut.
  • Det henger redningsbøye utenfor huset.
  • Gjør deg kjent med hvor utgangene og brannslukkingsapparatet er.
  • Har du hjerte/karsykdommer, er gravid eller har andre helsetilstander hvor høye temperaturer ikke er anbefalt, bør du kun bruke badstu etter samråd med lege.
  • Føler du deg ukomfortabel, svimmel eller søvnig - forlat badstua straks.

Forøvrig: Nyt utsikten og kos deg!