Tilbake til Aktuelt

Unge Naturtalenter starter opp i Drammen og Omegn - søk nå!

Vil du være med på et år fylt med spennende kurs, netter ute og nye turbekjentskaper? Et drømme-friluftslivsår for ungdom mellom 15-19 år. Vi oppfordrer ungdom fra HELE vårt medlemsområde til å søke!

Send inn søknad til Unge Naturtalenter og bli med på et drømmefriluftslivs år! Foto: Marius Dalseg

DNT Drammen og Omegn gir 15 ungdommer mellom 15 og 19 år muligheten til å delta i et årslangt program hvor de får erfaring med ulike typer friluftsliv og turlederrollen. Prosjektet vektlegger personlig vekst og inspirerer til friluftsaktivitet. Vi følger skoleåret og første samling er helga 21-22 september. Utover året legges det opp til 8 helgesamlinger, samt 8 kveldssamlinger.

I løpet av året vil du få:

• ferskingkurs i friluftsliv.
  • kanokurs.
  • grunnleggende turlederkurs.
  • kajakkurs.
  • skredkurs.
  • vintertur med overnatting ute.
  • klatrekurs og brattkort.
Gjennom Unge Naturtalenter får du lære mye om friluftsliv sommer som vinter, skredkurs er et av kursene ungdommen skal igjennom i løpet av året.

Underveis vil du være innom temaer som turledelse, orientering, førstehjelp, artskunnskap, matlaging ute, lage turutstyr og mye mer.
Alt dette skal bidra til at du blir en stødig turleder med kunnskap og erfaring til å ta vare på deg selv ute på tur, og overskudd til å ta vare på deltakerne du senere skal lede på tur.

For å søke om plass trenger du absolutt ikke være friluftsekspert, og du trenger heller ikke å være medlem i DNT. Det du derimot trenger, er en god dose motivasjon for å bruke ganske mye tid utendørs i løpet av skoleåret 2024/2025, sammen med en gjeng andre ungdommer som også er nysgjerrige på friluftsliv.

Hva sitter du igjen med etter Unge Naturtalenter?

1. En rekke flotte naturopplevelser og et hav av friluftsferdigheter.
  2. Et solid innblikk i allsidig friluftsliv.
  3. Nye venner for livet.
  4. Personlig vekst og lederegenskaper.
  5. Ulike sertifiseringer og kurs innenfor DNT og andre organisasjoner.
  6. Du er selvstendig og trygg i norsk natur.

Søknadsfristen var 01.september 2024*

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss