Tilbake til Aktuelt

Sommeråpning på Hardangervidda!

Dette trenger du å vite før du planlegger tur til Hardangervidda i sommer!

Hva er vel bedre enn å finne seg en lunsjplass og nyte sola. Foto: Marius Dalseg

Det nærmer seg åpning av de betjente hyttene på Hardangervidda. Mårbu turisthytte åpner allerede 24. juni, og like etter åpner Solheimstulen og Rauhelleren 28. juni. I disse dager står vertskapet på for at fjellfolket skal ha de beste muligheten til å nyte ferien i fjellet. Det har vært en varm mai måned som har bidratt til at det er lite snø og smeltevann igjen i fjellet. Forholdene ligger til rette for fjell-sommer!

Hva kan du forvente når du går fra hytte til hytte i fjellheimen?

Med lettere sekk og en seng som venter, er hytte-til-hytte-turen en ypperlig måte å teste turlivet på. Det er få ting som kan måle seg med følelsen av å komme frem til en hytte etter en lang og fin dag på tur, sette fra seg sekken og nyte sola i hytteveggen. DNT-hyttene er kjent for sin uformelle og koselige stemning. Å gå fra hytte til hytte er en fantastisk måte å oppleve norsk natur på. Du går på merkede stier, og om kvelden kommer du fram til et tørt og varmt rom. Du har muligheten for å tørke klær, sove i en seng, lage mat, og møte andre turgåere.

Besøk Solheimstulen, Mårbu og Rauhelleren i sommer

Få t-skjorten Trekanten på Hardangervidda øst!

Alle som fullfører trekanten på Hardangervidda øst i sommer, får en gratis t- skjorte for å vise at de har fullført turen. En rå t-skjorte med grafisk trykk av  trekanten på Hardangervidda. Hvor du starter og avslutter turen er helt opp til deg, det viktigste er at turen går gjennom de tre betjente DNT hyttene Solheimstulen, Mårbu og Rauhelleren! T-skjorta kan skaffes på forhånd og brukes på turen om det er ønskelig. Ta kontakt med en av de betjente hyttene for å vite mer om konseptet "hardingen" på Hardangervidda.

Hvordan planlegger jeg tur?

Et godt sted å starte er å sette seg inn i hvilke hytter du ønsker å besøk, og finne informasjon om ruta du skal gå i UT.no. Dette kan gjøres i hyttebestilling, der du søker opp navnet på hytta og finner en liste med informasjon om hytta og området hytta ligger i. Her kan du bestille overnatting i forkant på DNT hyttebestilling.

Solheimstulen: Til Solheimstulen går det bilvei helt inn til hytta, og det er mulig å parkere på Solheimstulen for betalende gjester. Andre kan parkere et stykke unna på betalt parkering. Solheimstulen er et flott startsted for tur om man har tilgang til bil. Det er også mulig å ta tog fra Drammen til Konsberg og buss fra Kongsberg til Uvdal (1t 40min).

Mårbu: Letteste vei inn til Mårbu er via båten MB Mårfjord. Du kan kjøre inn til Synken og ta båten fra Synken og over vannet Mår til Mårbu. Rutetider MB Mårfjord. Ankommer du fra Kalhovd via synken er det viktig at du er oppdatert på tidene for når veien inn til Kalhov holder åpen.

NB! Statkraft jobber med et omfattende oppgraderingsprosjekt på demningen som gjør at veien er stengt i perioder, og det kjøres kollone inn om morgen og kveld. Se åpningstider på Statkraft sine sider her. Ønsker du en flott dagstur anbefaler vi at du tar turen fra Solheimstulen. En dags tur på 20 km i nydelig høyfjellsterreng.

Rauhelleren: Rauhellerne ligger ved Langesjøen midt på Hardangervidda. Letteste vei inn er å kjøre bil eller ta buss til Halne, og derifra ta båten Halnekongen over Halnefjorden. Halne Fjellstugu ønsker at det forhåndsbestilles turer med Halnekongen på Halnekongen. I enden av Halnefjorden er det ca. 12 km å gå inn til Rauhelleren. Har du ikke mulighet til å planlegge turen med bil til innfartsparkeringene, er toget til Geilo og videre med buss til Halne et godt alternativ om du kommer fra øst eller vest. Rauhellerne ligger som nevnt midt i et godt etablert rutenett der Mårbu, Solheimstulen, Mårbu, Sandhaug og Heinseter ligger en dagstur unna. Kombiner gjerne Rauhelleren som siste hytte på Trekanten på Hardangervidda, mellom Solheimstulen og Mårbu.

Planleggingskart

Her er hvordan Trekanten på Hardangervidda kan se ut

Ta vare på villreinen på Hardangervidda:

Villreinen og tamreinen har over tid fått stadig mindre leveområder på fjellet. Veier, jernbane, vannkraftreguleringer, hyttebygging og reiselivsanlegg har lagt beslag på viktige leveområder. Motorisert ferdsel og menneskelig ferdsel kan også påvirke arealbruken til dyrene. Vi som turgåere må også ta ansvar når vi er på tur i fjellet.

Lær mer om villrein

I sommer vil det være infoskjermer om villrein på de tre betjente hyttene våre Solheimstulen, Mårbu og Rauhelleren. Der vil du kunne lære mer om villrein og utviklingen til Villrein i Norge. Det vil også være nettbrett med Villrein -quiz der besøkende kan lære mer om historien til Villrein på Hardangervidda, og adferden til Villreinen. Vi tror at det man er glad i tar man vare på, derfor ønsker vi at turgåere i fjellet skal ha mulighet til å øke kompetansen om villrein.

Les mer om hva du som turgåer bør ta hensyn til i fjellet.

Førerrapport på fjellet i sommer

Vi oppdaterer førerrapporten på UT i sommer. Er det noe spesielt å ta hensyn til med tanke på vær, finner du informasjon under førerrapport UT.

Førerrapport UT - Hardangervidda øst

Velkommen til fjells i sommer!🤩

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss