Tilbake til Aktuelt

Ny Historisk vandrerute

Alta og omegn turlag er stolt eier av den 17. historisk vandrerute som går over Finnmarksvidda.

Publisert: 28. september 2023
Skrevet av: Vigdis Nygaard
Postruta Alta-Karasjok Foto: Filmmark

2. september 2023 ble Postruta mellom Alta og Karasjok offisielt åpnet i Østerelvdalen i Alta, og dagen etter var det stor festivitas med åpning i den andre enden, Ássebákti i Karasjok. Som en symbolsk del av arrangementet ble brev til de to ordførerne i Alta og Karasjok fraktet over vidda med syklister og gående turfolk. Her kan du følge i historiske spor etter postmenn, embetsmenn og lokalbefolkningen som har hatt Finnmarksvidda som levevei og reisevei. Du vandrer i områder med storslagen natur og endeløse vidder.

Postruta kan du gå over fem dager, og beskrivelse av ruta finner du på UT.no