To personer studerer kart.

Slik planlegger du fjellturen

Planlegging er ikke bare inspirerende og gøy, men også en nødvendighet for å gjøre turen til en tryggere opplevelse.

Planlegg turen og meld fra hvor du går

Planlegging er ikke bare inspirerende og gøy å gjøre før du legger ut på tur, men noe som pågår underveis på selve turen og som sikrer en god opplevelse for alle deltakere. Derfor er også dette innholdet i den første fjellvettregelen. Planlegg turen og meld fra hvor du går.

Ved å planlegge godt, søke informasjon og kartlegge mulige farer kan vi minimere sjansen for at noe skal gå galt på tur. Omfanget av planlegging avhenger selvsagt av hva slags type tur du skal på. Følgende momenter bør være med i planleggingen:

• Turmål (Hvor skal vi? Hva vil vi oppnå med turen? Hva ønsker vi å gjøre underveis?
  • Turdeltakere (Hvem skal på tur? Erfaringsnivå? Hvilke hensyn må vi ta for at alle skal få en hyggelig tur?)
  • Utstyrsbehov (Hvilket utstyr trenger vi?)
  • Vær- og skredvarsel (Hva sier varselet for vårt turområde?)
  • Kartstudie (Bruk god tid på å planlegge turen på kartet. Hvor skal vi?)
  • Mobildekning (Har du mobildekning der du skal?)
  • Førstehjelp (Ta med det du trenger for din tur)
  • Fortell noen om turen din (Det er alltid fint å melde fra hvor man går)

Ved turplanleggingen gjelder det å velge turer som er tilpasset ditt eget og din turgruppes erfaringsnivå. Er du på tur med flere er det summen av kunnskap og motivasjon i gruppa, som teller.

Har jeg – om jeg skal på tur alene, eller gruppa samlet, forutsetninger å håndtere denne turen og de situasjonene som kan oppstå? Fjellvettregel nr 2 er:

Tilpass turen etter evne og forhold

Å velge tur etter evne og forhold er kjernen i sikkerhetskulturen som kjennetegner både det enkle og det bratte friluftslivet i Norge de siste 50 årene. En enkel beskrivelse av ferdselstradisjonen kan være: Friluftsliv er hensynsfull ferdsel i fri natur på eget ansvar.

Ta hensyn til vær- og skredvarsel

Fjellvettreglen nr 3. Hvordan er forholdene der du skal? Skal vi inn i skredterreng? [lenke til artikkel om å unngå skredterreng]. Har jeg, og eventuelt de andre i gruppa – form, skiferdighetene og det utstyret som kreves for den turen vi har hørt eller lest om? Positivt svar på alt dette, åpner fjellet for deg og vennene dine. Nesten alt er mulig.

Annonse:

Behov for en grundig, skriftlig turplan?

For sikre at dere tenker godt gjennom hele turen – og både i forkant og underveis – kan dere bruke et planleggingsverktøy kalt 3x3 som er anbefalt av de fleste som driver utdanning i friluftsliv, og da særskilt med hensyn til vinterfriluftsliv og skredfarevurderinger.

Se planen her: 3X3-turplan.pdf

Les også: