Til Aktuelt

DNT innfører ny merking i fjellet

Skal du på fjellet i påsken? Husk å ta med grønn lue hvis du er singel, rød lue hvis du er opptatt og oransje lue hvis du kanskje er åpen for kontakt.

Publisert: 01. april 2014
Foto: Thor Olav Sørensen

NB: Denne siden ble først publisert som en aprilsnarr i 2014. Hvordan gikk det? Se faktaboksen nederst.

DNT vet at fjellet både er en arena for store naturopplevelser og for sosialt samvær.

– Vi har mange historier fra lykkelige par som har truffet hverandre på tur i fjellet, for eksempel over en hyggelig middag på en DNT hytte, forteller generalsekretær i Den Norske Turistforening, Nils Øveraas.

Så enkelt som mulig

Det er flotte forhold i fjellet nå og organisasjonen venter storinnrykk i påsken.

– Vi synes det er viktig å legge til rette for at alle kan få en god opplevelse i fjellet. Først og fremst gjennom å merke løyper og sørge for at nettverket av hytter holder åpent, men vi ser også at single kan ha et ekstra behov, særlig når det er mange som er på tur samtidig, sier Øveraas.

Annonse:

Grønt=ledig, rødt=stopp

DNT arrangerer singelturer  for folk i alle aldre gjennom hele året, noe som er svært populære tilbud. Men når påskefjellet fylles opp av folk kan det by på noen utfordringer for dem som er på utkikk etter en partner, hvem er egentlig ledig på markedet?

– I forkant av påske ønsker vi å innføre en ny type merking: Alle som er ledige og klare for kontakt går med grønn lue, alle som er opptatt går med rød lue, og de som kanskje kan tenke seg  kontakt har på seg gul eller oransje lue, forklarer leder av DNTs ungomdsorganisasjon Hanna Melhus.

– Det kan være ubehagelig for de som ikke er single, og kjedelig for de som er ute etter kontakt å ta feil eller gå glipp av muligheter. Med en enkel fargekode håper vi å bidra til å rydde eventuelle misforståelser unna, sier Øveraas.

Påskestemning på fjellet

Både Rondane, Jotunheimen, Skarvheimen, Hardangervidda og Huldreheimen melder om masse snø, og DNT setter opp buss til blant annet Gjendesheim og Sota Sæter fra Oslo i påsken. I tillegg arrangeres fellesturer som det er mulig å bli med på, og mange av hyttene har egne aktivitetsledere som sørger for ekstra aktivitet for barna.

– Uansett sivilstatus er det mulig å få en flott påskeferie til fjells, jeg håper virkelig at mange velger å utnytte de fantastiske forholdene på fjellet nå, oppfordrer han.

Nå kan du skaffe deg luene!

Historien DNT-luer etter sivilstatus startet som en aprilsnarr fra DNT. Ideen ble så godt mottatt at luene ble satt i produksjon!

Nå kan du kjøpe rød, grønn og gul lue i DNTs tursentre og butikker og på DNT-butikken på nett.

Vi har også ulike blå luer, og i ettertid har også den populære regnbuefargede lua kommet til!

Anbefalte turer
DNT ung