Siste solglimt på Dronningstien

Årets turfavoritter

Hva er de fineste turene og hyttene du kan besøke i Norge? Her er de 10 turene og hyttene nordmenn søkte mest etter i året som gikk. Listene inneholder hytter og turer over hele landet.

Tre hytter er nye på lista over de mest populære hyttene, og på lista over årets mest populære turer er det også tre nykommere.

– Det er morsomt å se at det er en blanding av moderne hytter og tradisjonelle hytter på topplista. Dessuten er det både hytter som er lett tilgjengelige og hytter som krever en lengre tur, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening.

Topp 10 hytter i 2023

Gjevilvasshytta i Trollheimen, Nedalshytta i Sylan og Kvitlen i Bjerkreim er nye på topplisten for hytter i 2023. Flokehyttene i Sunnhordland troner på toppen i år som i fjor.

1: Flokehyttene

Opplev havet og naturen fra Flokehyttene. Disse svært popuære hyttene er som smidd inn i landskapet, og byr på spektakulær panoramautsikt.

2: Kiellandbu

Fotogene Kiellandbu er en liten, koselig hytte som ligger flott til på Løkjedalsnuten med imponerende utsikt.

3: Skåpet

Skåpet skiller seg ut fra andre turisthytter med at den består av ei hovedhytte, og flere små separate hytter som du kan leie for deg selv.

4. Skålatårnet

Beliggenheten til Kloumanstårnet på toppen av Skåla 1843 meter over havet, gjør Skålatårnet til en av Norges (og kanskje verdens) mest unike turisthytter.

5: Fuglemyrhytta

En av Norges mest bynære turisthytter! Turen inn til Fuglemyrhytta er en stor opplevelse der man går gjennom gammelskog som ikke har vært kultivert på hundre år.

6: Innerdalshytta

I Innerdalen, "Norges vakreste dal", ligger Innerdalshytta og andre flotte turisthytter.

7: Rabothytta

Rabothytta ligger med nydelig utsikt over Okstidanbreen og hytta i seg selv er verdt et besøk! Den er tegnet av de verdenskjente arkitektene Jarmund/Vigsnæs Arkitekter MNAL.

8: Gjevilvasshytta

Gjevilvasshytta ligger sørøst i Trollheimen og ble i 2020 kåret som DNTs fineste betjente hytte i Norge

9: Nedalshytta

Nedalshytta ligger lunt og idyllisk til i bjørkeskogen innunder det mektige Sylmassivet.

10: Kvitlen

Kvitlen ligger nydelig plassert på et høydedrag med utsikt over Kvitladalen.

Topp 10 turer i 2023

Turene De syv søstre på Helgelandskysten, Trekanten i Rondane, og 7-fjellsturen i Bergen har klatret opp på ti på topp-lista over de mest populære turene i 2023.

1: H.M. Dronning Sonjas panoramatur - Dronningstien (Hardangervidda)

«Dronning Sonjas panoramatur» går opp i 1100 meters høyde i fjellet mellom Kinsarvik og Lofthus. Ordet panorama beskriver turen i all sin prakt.

2: Romsdasleggen

Den flotte Romsdalseggen er en tur på syv timer og går via det luftige Halsaskaret.

Annonse:

3: Gaustatoppen (1883 moh) - toppen av Telemark

Gaustatoppen (1883 moh.) rager majestetisk over Rjukan, og er av mange omtalt som Norges vakreste fjell. Visste du at du kan bestille overnatting på toppen?

4: Trolltunga - unik høyfjellstur ved Hardangerfjorden

Trolltunga er et bergutspring som "henger" ca. 700 meter over Ringedalsvatnet i Skjeggedal. Utsikten fra Trolltunga er spektakulær!

5: Galdhøpiggen (2469 moh) - til topps på Norges tak

Norges høyeste fjell ruver over tindene rundt, og gir en fantastisk utsikt over Jotunheimen. Galdhøpiggen (2469 moh.) er mer enn et fjell, det er et symbol!

6: Preikestolen

Turen fra Preikestolen Fjellstue til Preikestolen er en av landets mest gåtte fjellturer. Rundt 300 000 mennesker tar turen ut på det svimlende fjellplatået hvert år.

7: De syv søstre

Sentralt på Helgeland, rett sør for Sandnessjøen på saganomsuste Alstenøya, ruver den kjente fjellrekka De syv søstre

8: Rampestreken

Turen opp Romsdalstrappa til det nye utsiktspunktet ved Rampestreken er en spektakulær fjelltur som gir en fantastisk utsikt over Åndalsnes, Romsdalsalpene og Romsdalsfjorden.

9: Klassisk rundtur i Rondane (trekanten)

Har du fire-fem dager til rådighet, og har lyst til å oppleve Norges første nasjonalpark, bør du prøve deg på denne klassiske rundturen gjennom Rondane.

10: 7-fjellsturen i Bergen

Bli kjent med Bergen og fjellene på en fantastiske og krevende måte. 7-fjellsturen er rundt 35 kilomenter lang og har en samlet oppstigning på 2500 meter.

UT.no er Norges største turplanlegger. Det er en tjeneste fra Den Norske Turistforening, i samarbeid med Statskog, Friluftsrådenes Landsforbund, Miljødirektoratet og Kartverket.

Dette er DNT-hyttene
Kiellandbu. September 2022.