Far og sønn på skogstur

10 uteaktiviteter med barna

Her 10 morsomme aktiviteter for en vellykket utedag med barna!

Drømmer du om en fin dag ute med barna? Her er forslag til fine uteaktiviteter og leker for barn. Ta med hele familien på en morsom utedag!

1. Lag noe gøy av ting dere finner. Hva med 3-på-rad av pinner, kongler og steiner?

2. Gå på løvjakt. Ta med de vakreste bladene hjem og lage fine bilder, kort eller bokmerker. Lim dem på papp og ta kontakpapir over, eller bruk lamineringsark fra hobbybutikken.

3. Print ut Turbos turbingo eller lag din egen. Førstemann til å krysse av en hel rad vinner!

4. Konkurranse! Hvem kan hoppe lengst fra steinen, eller treffe den trestammen der borte med en kongle?

5. La barna bruke tid på å utforske alle skogens skatter, hoppe fra steiner og klatre i trær.

6. Barkebåtrace! Å lage barkebåt er lett og morsomt. Du trenger bare en barkebit, en pinne og et blad. Det kan også være lurt med en kniv for å lage hull til pinnen.

Jente med barkebåt.
Barkebåtrace er både morsomt og spennende. Foto: Marius Dalseg

7. Ta med små bøtter med håndtak og la barna plukke selv; blåbær, bringebær, steiner eller kongler. Finner dere en dam med rumpetroll dere kan fange i bøtta?

8. Ta med middagen ut! Det blir lettere å få til en tur når man kombinerer det med middag. Sats på enkle retter for bål eller stormkjøkken. Eller enda enklere; varm maten hjemme og ha middagen klar på en mattermos. Pølser og Pinnebrød er alltid populært blant barna. Supper og gryteretter egner seg også godt for middag ute.

9. La de små ta med telefonen ut og skaff dere poeng med KulTur-appen! Med seks ulike brett og 90 forskjellige aktiviteter kan du glede deg til mange gøyale opplevelser ute i naturen med DNT KulTur. Appen er laget for barn mellom 4 og 12 år, og  den kan lastes ned i AppStore og Google Play.

10. Vær med på leken når dere er ute. Snakk om de positive turopplevelsene, og alt dere ser rundt dere. Lek og samtaler i naturen skaper nærhet og god kontakt mellom voksne og barn.

Husk å ha med noe snacks, selv om dere bare er ute en time eller to, og kle dere godt. Med litt energi i kroppen og noe godt og varmt i koppen er det plutselig ingen grunn til å gå inn igjen!

Oppskrifter på god turmat

DNTs turbingo
Pinnebrød
Pinnebrød.

Kom deg ut-dagen 7. februar 2016.
Pinnebrød