Sykkeltur langs Rallarvegen.
Bilder til fri bruk mot kreditering av fotograf.

Ta toget til fjells

Det går alltid et tog til nye tureventyr. Her har du noen gode turtips.

Fra fjell til fjord: Finse - Aurlandsdalen

Dette er en av Norges aller vakreste turer. Ta Bergensbanen til Finse stasjon. Herfra går du videre nordover inn i Skarvheimen Nasjonalpark. Den siste etappen går vestover ned Aurlandsdalen, helt ned til Sognefjorden. Den klassiske ruten tar deg gjennom 57 km med det vakreste norsk natur har å by på.

Menneske går på bro i grønn dal.
Klassikeren i Aurlandsdalen kan gås som en tredagerstur med start på Finse.

Fra Finses monumentale høyfjellslandskap til de frodige dype dalene ned mot Aurland. Gjennom dramatiske fossefall til romantiske blomsterenger. Tre dager fylt med små og store opplevelser som hører hjemme på enhver bucket list. Alt på DNTs merkede stier, med overnatting på betjente hytter.

Turmulighetene fra Finse stasjon er mange, både nordover i Skarvheimen og sørover på Hardangervidda. Hva med å ta toget til Finse eller Haugastøl og sykle den populære og storslåtte Rallarvegen? En vakker tur i overgangen mellom østlandet og vestlandet. Husk at sesongen er kort - ikke før i slutten av juli er hele veien farbar.

I moskusens rike: Dovrefjell og Snøhetta

Ta Dovrebanen og bestig Norges høyeste fjell utenfor Jotunheimen. Er du heldig, får du se moskusen som holder til i området. Husk å holde god avstand!

Moskus på fjellet.
Dovrefjell er kjent for moskusen.

Snøhetta 2286 meter over havet er Dovrefjells merkestein, og toppen kan ses både fra toget og fra E6.  I tidligere tider ble den regnet for å være Norges høyeste fjell. I dag vet vi bedre, men det er lett å være enig i at Snøhettamassivet er imponerende der det rager høyt og fritt over fjellviddene på Dovre.

Det er mange andre turmuligheter fra Hjerkinn stasjon, blant annet Rondane fra nord til sør, som starter på Hjerkinn.Det er mange andre turmuligheter fra Hjerkinn stasjon, blant annet Rondane fra nord til sør, som starter på Hjerkinn.

Her går du gjennom vakkert fjellandskap, og passerer Dørålglupen, av mange kalt "Porten til Rondane". Så fortsetter turen blant de majestetiske topper og ut på andre siden, ned mot myke stier på Ringebu.  Du er innom de hyggelige betjente DNT-hyttene Grimsdalshytta, Bjørnhollia og Rondvassbu på veien, selvbetjente Eldåbu og private Dørålseter.

Villrein

Denne turen går gjennom villreinens leveområder. Villreinen er svært sky, og det skal derfor lite til før de lar seg forstyrre. De vil ofte oppdage oss lenge før vi ser dem. Vi oppfordrer til å vise særlig hensyn.

• Trekk deg unna hvis du møter på villrein i fjellet.
  • Hold deg lavt i terrenget.
  • Unngå å vise silhuett.
  • Beveg deg slik i vinden at dyra ikke får lukta fra deg.

Bergensbanen: Besøk Høgabu

Ikke langt utenfor Bergen ligger en av Bergen og Hordaland Turlags hytter, den selvbetjente Høgabu. Her er du midt i et flott turområde og har en fin base for dagsturer høyt og lavt med vide utsyn.

Bergsdalen er en vakker fjelldal på vestlandet
Høgabu ligger i Bergsdalen, en vakker fjelldal med uendelig med turmuligheter.

Vannene rundt hytta huser godt med fisk, så her er det muligheter for å dra opp fjellmiddag av beste sort. Det er selvsagt også fritt frem for å nyte en dag eller to med bok, bålkaffe og slaraffenliv.

Reisen: Ta Bergensbanen til Vaksdal, og legg ruta opp Herfindal. De første sju kilometerne på vei, før drøye fire timers fin vandring på sti frem til hytta. Turen tilbake til toget går via Storafjellet med fantastisk utsikt til Dale. Etappen er relativt lang, men går for det meste bort- eller nedover.

Om du ønsker en litt kortere tur, anbefaler vi å ta toget til den trivelige selvbetjente hytta Hallingskeid, og gå dagsturer derfra. Hytta ligger 200 meter fra togstasjonen.

Ta toget til Norge på tvers

Sylan byr på en ekspedisjonsopplevelse ingen andre fjellområder kan skilte med. Du kan krysse Norge på tvers langs 63º nord, helt fra fjorden i Stjørdal og ende opp ved svenskegrensen i Tydal. Reis grønt til og fra ved å hoppe på toget eller bussen til Værnes/Stjørdal og returnerer fra Stuggudalen med buss. Det er betjente- og selvbetjente hytter hele veien.

En av godbitene på turen er fjellmassivet Sylan på svenskegrensen, som det er få fjellområder som kan måle seg mot. Dette er en krevende tur. men grip sjansen, utfordre deg selv, og få minner for livet.

Mann går gjennom fjellheimen
Norge på tvers går både i myrterreng, fjellskogterreng, langs grussrygger og på tørre flyer, østover inn mot Sylmassivet.

Du er innom flere selvbetjente hytter og, de trivelige betjente hyttene Storerikvollen, Schultzhytta og Nedalshytta.

Med tog i nærmiljøet: Kortreiste opplevelser

Det er ikke alltid du trenger å dra så langt. Mange fine turer finnes i ditt nærmiljø. Gå av gårde og ta toget hjem? Ta toget noen stasjoner og gå eller sykle turen hjem? Hopp på toget for nye opplevelser!

Finn din neste tur med kollektivt på entur.no

Helg uten dekning
Flekkerhytta. Telemark.