Vintermerking og kvisting i fjellet

På vinteren blir de mest brukte vinterrutene i fjellet i Sør-Norge merket med kvist. Rutene er lagt av erfarne fjellfolk som vet hvor det er trygt og best å gå.

ut.no/kart finner du oversikt over skiløyper. De kvistede løypene er enkle å skille ved at de har en prikkete blå linje. Dette er løyper som kun er merket deler av vinteren (sesongmerket) og som regel upreparert, eksempelvis DNTs vinterruter/kvisteløyper i fjellet fra og med Trøndelag og sørover.

DNT har tidligere laget et papirkart eller en pdf-fil med oversikt over kvistede løyper. Dette har vi nå gått bort fra fordi vi ønsker så ferske data som mulig og dette får vi ved å benytte UT.no.

Annonse:

Sjekk alltid hyttene og rutene på UT.no før du skal på tur, eller kontakt din lokale turistforening dersom du ønsker turveiledning.

Lurer du på hvordan forholdene er i fjellet akkurat nå? Våre føremeldinger beskriver forholdene i utvalgte fjell- og turområder.

Slik er vinterrutene merket

Vinterrutene på fjellet er merket med naturkvist. Noen få er merket med bambus- eller plaststikker. Fjellrutene er bare merket deler av vinteren, men noen få er permanentmerket med staker, staur, maling på trær, plastbånd eller på annen måte. Nesten alle skogsløyper er permanentmerket. Merkingen utføres av turistforeningene, hoteller og lokale organisasjoner.

Merk:

• De fleste steder står merkingen til den faller av seg selv, men rutene blir ikke vedlikeholdt etter datoene som er oppgitt. Noen få steder fjernes kvisten etter siste merkedato.
  • Merkinga kan bli forsinket eller falle bort på grunn av vær- og føreforhold som gjør det umulig å få satt ut kvisten.
  • Ruter som har vært merket tidligere kan i år være tatt bort grunnet økt rasfare eller spesielle hensyn til dyreliv.
  • Vær oppmerksom på at ruta inn til en hytte kan være merket uten at hytta er åpen fordi den leder videre til en annen hytte som er åpen.

Les mer om Kvisting og vintermerking her.

Følg alltid med på kartet

To personer ser på kart i vinterfjellet.
Gjør det til en vane å følge med på kartet underveis slik at du alltid vet hvor du er.

Selv om de merkede vinterrutene ofte er et trygt veivalg i vinterfjellet kan du ikke alltid stole på merkingen. Kvist kan være føyket ned, nappet opp og spist av rein, eller været kan gjøre at du ikke kan følge merkingen. Kvistene er ingen erstatning for kart og kompass, så følg derfor alltid med på kartet når du går, slik at du til enhver tid vet hvor du er.

Det finnes mange turkart som er tilpasset ulike fjellområder og har vinterrutene inntegnet. Norge-serien 1:50 000 fra Nordeca dekker hele landet. Hvis du bruker GPS må du uansett ha med papirkart og kompass.

Trenger du kart til turen? I vår nettbutikk kan du kjøpe turutstyr og kart til medlemspris.

Været i vinterfjellet skifter fort

Skiturer i fjellet byr på store naturopplevelser, men krever kunnskap av deg som ferdes der. Væromslagene kan komme brått, men er du forberedt og har det utstyret og den kompetansen som kreves er det mange gode opplevelser som venter på deg!

Er du fersk i vinterfriluftslivet? Få tips og råd her.

Slik kler du deg i vinterfjellet: Pakkeliste for vinterturen

Mer informasjon om kvisting i områdene finner du på UT.no:

Alvdal vestfjell

Austheiene

Blefjell og Vegglifjell

Breheimen

Dovre

Hardangervidda

Jotunheimen

Langsua

Rondane

Sirdal