To turgåere i fjellet, stein med rød T

Turvettreglene

Naturen har plass til alle. Vi ønsker å få flest mulig ut på tur, samtidig som vi tar godt vare på naturen og oss selv. For å få til dette er det viktig at alle viser godt turvett!

1. Ta med deg alt søppel hjem
    Etterlat deg kun ditt eget fotavtrykk når du er på tur. Ta gjerne med søppel du finner på veien.
  2. Vis godt do-vett, ta med deg papiret i en pose
    Grav et hull i bakken og dekk til. Legg papiret i en pose og ta det med. Hold avstand fra stier, rasteplasser og bekker.
  3. Vis hensyn til lokalbefolkningen
    Hytter og boliger har rett på en privat sone. Vis parkering- og campingvett. Les mer om allemannsretten.
  4. Husk bålforbudet og vis bålvett
    Det er generelt bålforbud fra 15. apr til 15. sept. Her er tingene du bør tenke på før du gjør opp bål.
  5. Vis respekt for dyr- og fugleliv
    Dyr og fugler er sårbare. Hold avstand, lukk grinder og sjekk ferdselsrestriksjoner for området du er i.
  6. Vis hensyn til andre
    Det er mange som er ute på tur og er glade i naturen. Enten du trener eller bare er på søndagstur: Ta hensyn, og senk farten om det trengs.

Dame foran telt, fjord og fjell