Når det skjer en ulykke på tur

Hva gjør du hvis en i turfølget faller og skader seg? Bli kjent med førstehjelpsutstyret du må ha i sekken.

Du er på fjelltur med noen venner. Dere skal krysse ei ur og hoppe fra stein til stein. Plutselig snubler en i følget og stuper forover. Hun tar seg for med en arm og har tydelige smerter og tegn på brudd.

Hva gjør jeg i en slik situasjon?

- Et armbrudd i seg selv trenger ikke å være så alvorlig, men det at dere er langt fra folk, gjør at situasjonen kan være farlig. Klarer du å komme deg til et sted der du kan få hjelp? Klarer du å holde den skadede vennen varm? Dette er veldig viktig å fokusere på når man skal hjelpe skadede ute i naturen, sier Erling Rosenstrøm, lege med omfattende ekspidisjonserfaring og kursholder i førstehjelp.

Han mener at den beste smertelindringen ved et brudd ofte er å stive av.

- Der ute er det ikke alltid lett å slå fast om det virkelig er et brudd, men smertelindring er uansett viktig før du kommer til endelig helsehjelp, sier Erling Rosenstrøm.

Annonse:

Han demonstrerer en moderne «spjelk», Samsplint, som nesten ikke veier noe og som lett kan formes slik at den blir helt stiv, nærmest som en gips.

- Førstehjelpsutstyret du har med deg, må være enkelt og funksjonelt, men viktigst av alt: Du må kunne bruke det, og ikke minst improvisere.

Lite og lett utstyr

Kvinne legger vindsekk over dame som ligger på liggeunderlag i fjellet.
Ha alltid med deg nødvendig utstyr for å hjelpe deg selv og andre. Foto: Martin Innerdal Dalen

Rosenstrøm er opptatt av å formidle hvor enkelt det er å være forberedt på uhell når man skal på tur. Han har solid bakgrunn for å gi gode råd til fjellfolk som skal ut på kort eller lang tur. Nå har han byttet ut jobben som allmennlege i Isfjorden i Romsdalen, med å holde kurs i førstehjelp.

– Hvorfor dette valget?

– Jeg har sett over tid at det er behov for mer kunnskap om førstehjelp blant turfolk, både profesjonelle og vanlige. Mange opplever førstehjelp som litt skummelt å ta tak i og øve på. Ofte ender man opp med et kurs i hjerte-lungeredning, og så stopper det der. Med enkle grep kan man gjøre turen mye tryggere, slik at marginene blir bedre. Og hvis hjelpen ikke kommer, er man tryggere på de enkle grepene som kan bedre situasjonen betydelig.

– Hva er første bud?

– Du må ha kunnskap om turen du skal på. Hvor utsatt er den? Hvor lange er dagsetappene? Hvor spreke er de andre deltakerne? For det andre må førstehjelpsutstyret være lite og lett nok til at man alltid tar det med seg.

– Kan jeg ikke bare kjøpe en førstehjelpspose?

– Dropp de vanlige førstehjelpsposene, lag din egen. Sannsynligvis har du ikke kunnskap om hva innholdet kan brukes til, og de består av mye du ikke vil få bruk for.

Han eksemplifiserer med alu-duken som ofte kommer i slike poser.

– Alu-duken blir fort en falsk venn, fordi den er vanskelig å bruke hensiktsmessig. Pakker du inn en skadet person i alu-duk, vil varmen raskt sive ut fordi den er veldig vanskelig å få tett. To søppelsekker er bedre, de er dessuten enklere å få tak i og bytte ut, sier Rosenstrøm.

Han har plukket ut det han mener alltid bør være med i sekken. Brukt riktig, kan disse redde menneskeliv.

– Det skal ikke være avansert, men så tilgjengelig og enkelt at du med letthet bruker det.

Les også: Pakkeliste for sommerturen

Mann viser hvordan man legger tape på en forstuet ankel.
Kursholder Erling Rosenstrøm viser hvordan man legger tape på en forstuet ankel. Foto: Martin Innerdal Dalen

Vær kreativ

Rosenstrøm har utdannelse innen fjellmedisin, og legger vekt på litt andre faktorer enn den vanlige medisinen. I vær og vind på fjellet kan man for eksempel bli nedkjølt utrolig fort. Dette er svært alvorlig, men kan forhindres. Etter at luftveier er sikret og blødninger er håndtert, må man pakke inn pasienten på en effektiv måte. I sånne situasjoner teller hvert minutt.

– Det viktigste er at man ikke kan regne med å bli reddet hvis man er langt inne på fjellet. Man må kunne ordne opp selv og være forberedt på det, understreker han.

– Da gjelder det å tenke kreativt med de hjelpemidlene man har.

Førstehjelpsutstyr du bør ha med

Det viktigste med førstehjelpsutstyret er at du vet hvordan det skal brukes. Jo flere funksjoner utstyret har, jo bedre. Det må være lite og lett nok til at du tar det med deg hver gang.

Bilder av ulike typer førstehjelpsutstyr