Fra fjellskitur mellom Nørdstedalseter og Sognefjellshytta i Breheimen

I år gjør du turdrømmen til virkelighet!

Fantastiske naturopplevelser venter på deg. Hvor skal du begynne. Her er tipsene du trenger for en flott og trygg tur.

- I DNT har vi mange erfarne friluftsfolk. Men noe av det jeg blir ordentlig glad av, er å møte folk som nettopp har oppdaget gleden ved å være på tur. Det er så gøy å høre dem fortelle om naturopplevelsene sine, sier Anne-Mari Planke, fagsjef for friluftsliv i Den Norske Turistforening.

– Tenk bare tenk på mestringsfølelsen vi får når vi bruker kroppen og sansene, utfordrer oss selv og lærer noe nytt. Naturopplevelser er rett og slett bra for både kropp og sjel, sier hun.

Bare det å være i naturen kan gi bedre livskvalitet
Anne Marie Planke

Flotte turer like utenfor ytterdøra

Den norske naturen har noe for enhver smak. Vil du gå langt og lenge ­– og helt til topps? Da venter for eksempel Besseggen, Kjerag-bolten og toppene i Romsdalen på deg. Men ikke glem at du har flotte turmuligheter i nærmiljøet. I Norge har nesten alle  fine naturopplevelser like utenfor stuedøren.

Person i hengekøye foran skogstjern
De nære turene kan gi store naturopplevelser.

– I DNT slår vi et slag for kortreiste naturopplevelser. De krever lite planlegging og utstyr, og du rekker en tur på en helt vanlig tirsdag. I tillegg er slike nærturer miljøvennlige – og de kan være nesten gratis, sier Planke.

Hvis du ikke er så turvant ennå, er det smart å begynne i det små. Etter hvert som du får smaken på friluftslivet, kan du sette deg høyere mål.

Nederst i artikkelen finner du noen av de mest populære, vakreste og hyggeligste turene du kan gå på fjellet, i skogen og langs kysten. Og på ut.no finner du hundrevis av turforslag og en oversikt over de mer enn 500 DNT-hyttene. Der kan du forhåndsbestille en seng eller et rom. Og mange steder er det mulig å reservere en hel hytte i én eller flere netter.

Sikkerheten kommer alltid først

Naturopplevelsen blir best når du er trygg! Sikkerheten må stå i høysetet – ikke minst når du skal på en lengre tur.

– Sett deg inn i beskrivelsen av ruten, ta utgangspunkt i fjellvettreglene og spør deg selv: «Har jeg kunnskap, erfaring og fysisk form til å gå denne turen i dag?», er rådet fra Anne-Mari Planke.

I Norge kan været endre seg på et øyeblikk – også i sommerhalvåret. En tur som starter i strålende sol, kan ende i heftig regnvær eller tett tåke. Da er det godt å ha ekstra klær og niste i sekken.

– Husk mobiltelefonen og gjerne en ekstra batteripakke. Har du 113-appen, blir det lett for redningsmannskapene å finne deg hvis du trenger hjelp. Men husk at telefonen kan gå tom for strøm, bli ødelagt eller mangle dekning. Ivrige turgåere bør lære seg å bruke kart og kompass – og grunnleggende førstehjelp, sier Planke.

Gjeng som planlegger tur i skredterreng, med kart og mobiltelefon.
Planlegg alltid turen godt, spesielt om den går i skredfarlig terreng.

Turen blir tryggere med reiseforsikring

I tillegg bør du alltid ha en god reiseforsikring i sekken – selv om du «bare» er i Norge.

– Mange tenker først og fremst på reiseforsikring når de skal til utlandet. Men reiseforsikringen gjelder i det du drar hjemmefra. Den dekker deg og tingene dine på bussen, i parken, ved sjøen og på fjellet. Dermed kan du føle deg trygg på at du får hjelp hvis noe skulle skje, sier produktsjef Anne Stake Løvdahl i Gjensidige.

Reiseforsikringen hjelper deg hvis du for eksempel må:

• Avbestille en bestilt reise eller hytte/hotell på grunn av en akutt sykdom eller ulykke. Det er ofte minst like dyrt å reise i Norge som til utlandet.
  • Kjøpe nye billetter på grunn av en forsinkelse eller innstilling. Hvis for eksempel flyet ditt blir forsinket slik at du ikke rekker en forhåndsbetalt fly-, tog-, ferge- eller busstur, får du dekket ekstra utgifter til å innhente reiseruten,
  • Reparere eller kjøpe ny mobil. Blir mobilen knust underveis på turen? Eller stjålet? Da får den henholdsvis reparert eller erstattet mot en egenandel på 1 000 kroner.

Som DNT-medlem får du svært god pris på forsikringer i Gjensidige. Du får opptil 26 prosent rabatt på deres beste reiseforsikring. I tillegg får du samlerabatt hvis du samler tre eller flere forsikringer.

Her kan du sjekke din pris på Reise Pluss fra Gjensidige

Dyrest utstyr er ikke alltid best

Ingen er mer opptatt av utstyr og klær til fritidsaktiviteter som oss nordmenn. Men det viktigste er at utstyret ditt er funksjonelt. Og det er ikke alltid ensbetydende med «det nyeste og dyreste», understreker Planke.

– Legg litt penger i gode sko og en sekk som passer godt på ryggen din. Det du ellers trenger kan ofte kjøpes brukt eller lånes av venner – eller hos en utlånssentral som det finnes mange av rundt om i landet, sier hun.

Fem toppturer om sommeren

Prøv en av Norges mange fjellrygger i sommer. Noen er superbratte og setter psyken på prøve, andre kan gås selv for deg med høydeskrekk. Her er fem utvalgte turer.

Les videre
Fem toppturer om vinteren

Endelig er det på tide å planlegge sesongens toppturer. Nybegynner eller ekspert, med eller uten barn; toppturentusiast Eivind Eidslott har plukket ut fem av sine ypperste favoritter.

Les videre