Person som tar bilde av vinterlandskap med telefon.

10 råd om mobilbruk på tur

Mobiltelefonen kan være et nyttig hjelpemiddel på tur, men du kan ikke stole på den i alle situasjoner eller områder.

• Mange steder i fjellet er det dårlig dekning, særlig i nasjonalparkene. Sjekk mobildekningen før turen. Telenor og Telia har egne dekningskart.
  • Se på UT.no om hytta du skal besøke har dekning.
  • Ikke avtal ringetider. Du kan befinne deg i områder uten dekning når du skulle ringe.
  • Lad opp batteriet før du reiser på tur. Spar på batteriet, du kan få bruk for det. Ta med lader, men husk at de fleste turisthytter er uten strøm.
  • Nødlader er lurt - husk å ha denne fulladet før turen.
  • Oppbevar mobiltelefonen og eventuelt ekstrabatteri varmest mulig. Kulde reduserer batterikapasiteten kraftig.
  • Oppbevar mobiltelefonen i vanntett innpakning.
  • Hvis du ikke har dekning, søk opp i høyden.
  • Hvis du ikke kan ringe, prøv å sende en tekstmelding. Den kommer mye lettere gjennom.
  • Husk at en mobiltelefon aldri kan erstatte vanlig turutrustning og fjellvett.
Annonse:

Slik bruker du kart og kompass
Vinterkurs og aktivitet med DNT Sentralt på Fondsbu.
Slik bruker du kart og kompass
Slik planlegger du fjellturen
Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.  Skredkurs med Troms Turlag. Februar 2020.
Slik planlegger du fjellturen