Kvinen

DNT sine vakreste hytter i Setesdal

Norges vakreste DNT-hytter i Setesdal byr på god standard med ekte naturfølelse i sentrum.

Publisert: 17. april 2024
Inspirasjon

Setesdal vesthei

Kvinen

Med sin spenstige arkitektur og sitt moderne interiør skiller Kvinen seg fra det meste annet av turisthytter i Setesdalsheiene. En fot i fortiden, og en fot i fremtiden. Hytta er et godt utgangspunkt for flere av våre beste hytte til hytte-turer.

Gaukhei

En dagsmarsj inn på vidda ligger Setesdal vestheis eldste turisthytte. Den er nylig oppusset, og er godt tilpasset deg som har hund. I fjellvannene rundt er det svært godt fiske.

Sloaros

En av Setesdals mest populære DNT-hytter på vinterstid. Beliggende i et nydelig høyfjellsområde, med både eldre og nyere kulturminner i dagsturavstand. Enkel tilkomst fra Hovden, hvor deler av løypa er preparert.

Setesdal austhei

Mjåvasshytta

Etter 715 meters høydestigning ligger hytta idyllisk til ved Mjåvatnet. Benytt gjerne en av kanoene ut på vannet for å prøvefiskelykken. Hytta er mye brukt av skoleklasser og Barnas Turlag. Normal gange opp for voksne er mellom halvannen og to timer, og med gode pauser underveis klarer også de minste turen oppover. I sikringshytta er det tillatt med hund.

Tjørnbrotbu

Hytta ligger lengst nord i Setesdal Austhei, 3-4 timers gange sørøst for Hovden. Det er også T-merkede stier hit fra Bjåen, Byrtedalen og Berdalsbu. Terrenget er lettgått og landskapet åpent. Her er det også tillatt med hund.

Nystøyl

Hytta ligger fredelig til på en gammel setervoll og er blant de minst besøkte hyttene i Setesdal Austhei. Fra Torsdalsdammen tar det omkring tre timer, og med barn omkring fem timer inkludert gode mat- og badepauser. Hytta ligger midt blant flere gode fiskevann og har flott utsikt ut over Setesdal.