En gutt i blå jakke som kaster sluk med fiskestanga

Sommerturer i Setesdal

Sommeren i Setesdalsheiene byr på langstrakt vidde og frodig villmark. Området er ideelt for fjellvandring, fiske, og utforsking av vakre naturperler. Langs rutene kan du også bestige de høyeste fjelltoppene i Agder.

Publisert: 17. april 2024
Inspirasjon

Setesdalsheiene på tvers

Lengde: 45,2 km
Tid: 4-5 dager
Gradering: Middels krevende fottur
Starter: Donsen i vest
Avslutter: Langeid i øst

Setesdal vesthei byr på småkuperte og grønne heielandskap og godt fiske. På vandringen kan du overnatte på Kvinen, Josephsbu, Gaukhei og Tjønndalen. Stien er godt merket.

Snartur til Setesdal austhei

Lengde: 29,4 km
Tid: 2 dager
Gradering: Middels krevende fottur
Starter: Bjørnevann
Avslutter: Valle

Besøk indrefileten i Setesdal austhei på kun to dager. Fra Bjørnevasshytta er det rundt syv timer vandring sørover til Hovstøyl, som ligger idyllisk plassert i glissen fjellbjørkeskog.

Rundtur fra Øyuvsbu

Lengde: 48,7 km
Tid: 3 dager
Gradering: Krevende fottur
Starter: Øyuvsbu
Avslutter: Øyuvsbu

En trekant-tur som krever lite logistikk. Øyuvsbu ligger nærme vei, dersom du vil overnatte enten før eller etter turen. Gaukhei er nylig oppusset og har god standard. Svært godt fiske i flere av vannene langs ruta.

Rundtur rundt Mjågeskor

Lengde: 29,4 km
Tid: 3 dager
Gradering: Krevende fottur
Starter: Berdalen
Avslutter: Bykle

Luftig og pirrende i Setesdalsheienes stiligste fjellformasjon. Mjågeskor en en stilig, diagonal linje i en bratt fjellvegg. Å være mjåg’e er for øvrig Setesdalsdialekt for å være trøtt i beina etter en strevsom tur. Stien opp til Berdalsbu er nemlig bratt.

En smak av Setesdal – Skinnvegen

Lengde: 14,3 km
Tid: 2 dager
Gradering: Middels krevende fottur
Starter: Valle
Avslutter: Bossbu

Fra Bossbu tilbys den flotteste solnedgangen fra ei hytte i Setesdalsheiene. Med panoramavinduer mot vest og Urdalsknuten (1434 moh.) kan du sitte bekvemt i sofaen og nyte de siste solstrålene!