Om Rondanestien

Rondandestien strekker seg fra Bjørvika i Oslo til Hjerkinn på Dovre og byr på en lang vandring gjennom kulturlandskap, skogkledte åser, myke østlandsfjell og høye topper i Rondane.

Publisert: 10. oktober 2023
Inspirasjon

Et samarbeidsprosjekt

Rondanestien - Fra fjord til fjell er et samarbeidsprosjekt mellom DNT Oslo og Omegn, Nannestad Kommune, Eidsvoll Kommune, Hamar og Hedmarken Turistforening og Lillehammer og Omland Turistforening.

Turen

Stien strekker seg fra Bjørvika i Oslo opp gjennom Nordmarka og Romeriksåsene til Nannestad. Den passerer på nordsiden av hovedflyplassen, og stryker forbi Eidsvollsbygningen. Stien krysser Vorma sør for Mjøsa og strekker seg ut over Hedmarksvidda på østsiden av Mjøsa.

Den dreier nord like øst for Lillehammer, og rir åskammen på østsiden av Gudbrandsdalen. Den kommer inn på stinettet i Rondane ved Gråhøgdbu, og krysser Rondane fra sør til nord. Stien avsluttes ved Hjerkinn på Dovre. Rondanestien er 460 km lang og det finnes overnattingsmuligheter langs hele ruta.

Annonse:

Målet med Rondanestien

Vårt mål har vært å få til en sammenhengende sti fra fjord til fjell, samt lede denne innom flere av kulturskattene øst Norge har å by på. Vi har etablert overnattingssteder hele veien langs løypa, med unntak av et strekk gjennom Nannestad og Eidsvoll, hvor det finnes andre alternativer.

Dersom man fullfører hele stien har man fortjent Rondemerket. I tillegg får man hederlig omtale under Rondanemerket.

Kart over Rondanestien

All informasjon om turen finner du på ut.no. Her finner du etappebeskrivelser, hytter og kart over hele ruten.

Se turen på ut.no