Termos-varme på vintertur

På tur i kulda fyller utemat-blogger Tonje Fånes Aaring termosene med varm restemat og krydret melk

Publisert: 02. april 2020
Skrevet av: Mari Kolbjørnsrud
Mat

Det er bare noen hundre meter siden vi startet, men Tonje Fånes Aaring finner fram primusen og er i ferd med å pakke ut av sekken.

- Det her var stedet jeg ville vise dere. Er det ikke fint å ta utelunsjen her?

38-åringen fra Lillehammer tok i sommer over driften av nettsiden utepaaturmedprimus.com, en blogg og instagramkonto full av tips for alle som vil kombinere friluftsliv med enkle og gode matopplevelser.

- Jeg er opptatt av å bruke nærmiljøet. Å være ute og kjenne at du får påfyll er det viktigste. Du trenger ikke å kjøre lang og slite deg opp på en høy topp. Friluftsliv er mye lettere enn det. Hun ser utover Neversjøen i Gausdal, et område hun er lommekjent i.

Person sitter ved et bål i snøen og rører rundt i en kjele med mat.
UTEKJØKKEN: Tonje Fånes Aaring liker bedre å lage mat på primus enn på bål, fordi det er enklere å tilpasse varmen på primus. Foto: Line Hårklau

Suppe av restemat

I tursekken har Tonje nesten alltid med seg primus, og opplevelser og oppskrifter deler hun på turbloggen.

- Jeg er opptatt av å formidle at man aldri angrer på at man kommer seg ut. Så er det viktig for meg å få fram at turutstyr veldig ofte kan kjøpes brukt og ikke trenger å være dyrt.

Den lave vintersola lyser opp Skeikampen bak granåsene. Det er stille i skogen, og noen dyrespor snirkler seg bortover i snøen. Kulda biter i kinnene.

- Nå om vinteren er det godt å ha noe å varme seg på. Man må sitte godt og jeg bærer heller med meg en litt tyngre sekk med et skinn for å holde varmen, enn å pakke lett. I alle fall på småturene. Og så er bålet et must.

Annonse:

Utemat-bloggeren har kokt jordskokksuppe og fylt på termosen hjemme på kjøkkenet.

- Det er innmari godt. Suppa er superenkel å lage, og så smaker den veldig godt med stekt chorizo oppi, legger hun til.
- Bålet er for kosens skyld. Jeg synes vi trenger knitringen, selv om jeg vanligvis lager maten på primusen.

Tykk jordskokksuppe med stekt chorizo

Suppe på termos varmer godt på tur. Denne er superenkel å lage og smaker ekstra godt med stekt chorizo oppi.

Les videre

Hun skjærer opp pølsebiter på ei trefjøl, og freser dem i stekepanna.

- Det meste kan moses, kokes som suppe og puttes på termos. Alt for mye mat blir kastet hver eneste dag. Det beste tipset mitt er derfor å ta utgangspunkt i det man har i kjøleskapet når man skal ut på tur, og lage noe godt ut av det.

Denne formiddagen er resultatet en fyldig, varm og smakfull jordskokksuppe. Servert fra termos og toppet med stekte chorizobiter.

Energi i nærmiljøet

Mens Tonje forteller om hvor viktig naturen og turlivet er for henne, finner hun fram en ny termos fra tursekken. Denne gangen med varm drikke.

- Jeg har kokt opp melk med muskatnøtt, kanel og nellikspiker på forhånd, sier hun og dypper en tepose oppi melken og lar det stå en stund, før hun tar begge hendene godt rundt trekoppen og slurper i seg den smakfulle teen.

- For noen år siden ble jeg utbrent. Etter det har naturen vært et sted der jeg har henta energi og fylt på igjen, forteller hun mens frostrøyken siger forbi over Neversjøen.

Tonjes termos-tips

• Alle slags supper kan fylles på termos. Suppa bør være jevn uten "fyll" som legger seg i bunnen.
  • Varm termosen med kokt vann før du fyller på suppe/drikke. Da holden den bedre på varmen.
  • Termoser med stor åpning kan brukes til f.eks. gryteretter, pølser og lapskaus.
  • Garnityr og annet ekstra tilbehør has i en boks ved siden av, f.eks. kokte grønnsaker, stekt kylling, kokt ris og pasta.

- Hva er det med naturen som gir deg energi?

- Stillheten og roen. Her er det ingen avbrytelser og ikke noe annet som skulle ha vært gjort. Jeg trenger ikke å yte og imponere. Naturen krever ikke noe. Her kan man bare være, uten å prestere. Det er hvile for meg.