Pannekake til søtt og salt

Friluftlivslærer David Møller serverer gjerne elevene middag og dessert i en og samme panne.

Publisert: 16. april 2021
Skrevet av: Mari Kolbjørnsrud og Line Hårklau
Mat

– Pannekaker er genialt. I stedet for klassikeren med blåbærsyltetøy kan du fylle dem med noe du liker, og plutselig har du en hit, sier David Møller, rører i røra og ser utover hjembyen.

Vi sitter på toppen av Vettakollen i Oslo. Nå fyrer David opp primusen med gnistene fra en gammel lighter. Så snart flammene er blå, setter han steikepanna på toppen og slenger i en klatt smør.

Mann står på kne foran en primus på bakken mens han holder en stekepanne med pannekake i. I den andre hånda holder han et glass med pannekakerøre
Turleder og friluftslærer David Møller forteller at det er flust av muligheter med en røre basert på egg, mel og melk. Foto: Line Hårklau

– Jeg steker opp noen pannekaker for å ha dem klare. Så lager jeg fyllet etterpå, forklarer han og heller litt røre i panna, der det freser godt. Pannekakeshowet er i gang, med første pannekakevipp.

Pannekaker med søtt og salt

Dette trenger du (til 4 pannekaker):

• 2 egg
  • 2 dl melk
  • 2 dl mel
  • Litt salt

Slik gjør du:

Bland ingrediensene til du får en fin røre uten klumper. Smelt smør i en stekepanne og ha i røre slik at stekepanna dekkes. Snu pannekaka når den har blitt gyllen på undersiden og stek på den andre siden.

Med karamelliserte epler

Vegetarsnadder

DNT Som et anker

– Jeg trives med å lære bort og liker meg aller best på tur når jeg får dele gleden og kunnskapen jeg har med flere, forteller David.

Og akkurat det gjør han, som lærer på Evje Folkehøyskole, med friluftsliv og bærekraft som linjefag. Friluftsliv er jobb og levevei, og det startet i DNT.

– Gjennom hele barndommen ble jeg tvunget med på fisketur. Det opplevdes traumatisk, for det var ikke frivillig, og jeg hadde egentlig ikke sansen for det. At jeg sitter her i dag, kan jeg takke DNT for, sier David, og kutter opp løk og sopp på en skjærefjøl.

I 2014 oppdaget han, helt tilfeldig, at DNT arrangerte turlederkurs.

– Fra før hadde jeg ikke noe forhold til DNT, og jeg hadde ingen forestilling om å fortsette i foreningen. Men så møtte jeg mange hyggelige folk, og de rekrutterte meg inn i DNT ung.

Annonse:

Det har gitt David plass i DNT ung-styret, han har blitt instruktør på kajakkurs og kursholder på turlederkurs. Han var også med på oppstarten av Friluftshuset på Sørenga i Oslo.

– Nå ser jeg på DNT som et sted der jeg har en tilhørighet, et sted jeg alltid kan komme tilbake til. Et slags anker. Her har jeg fått mange gode venner, sier David.

– Her, sier han og smiler og serverer den første pannekaka, fylt med skinke og ost som smelter når den brettes sammen.

– Som barn ble jeg mobbet og var mye alene. Som turleder kan jeg inkludere og skape gode opplevelser for andre. Det ser jeg på som noe av det viktigste og fineste ved å være turleder.

Nærbilde av sammenbrettet pannekake med stekte epleskiver i en stekepanne.
PANNEKAKER MED KARAMELLISERTE EPLER: Skjær et eple i tynne båter og stek i smør i panna. Ha på litt sukker og kanel og gjerne litt sitronsaft, og rør til sukkeret karamelliserer seg. Raspet sitronskall, raspet sjokolade eller en klype med flaksalt er godt som topping. Foto: Line Hårklau

Søtt og salt

Oppkuttet sopp og løk er smørstekt i panna. Nå kverner David pepper over. Masse pepper.

– Åh, det her blir digg altså. Sopp og løk er en god kombo. Slår aldri feil. Nå varmer jeg pannekakene, så har jeg oppi rømme, sopp, løk og litt tyttebær. Pannekaka brettes som en tacolefse. Det blir en fullgod vegetarmiddag.

Nærbilde av sammenbrettet pannekake med stekt sopp på et plastikklokk.
VEGETARSNADDER: Stek sopp og løk med masse smør. Ha dette på pannekaka sammen med rømme, tyttebær, salt og pepper. Røkelaks eller pølsebiter på toppen passer fint, om du ikke er vegetarianer. Foto: Line Hårklau

Interessen for mat våknet da han jobbet i ferskvaredisken i en matbutikk. Det David lærte om produktene, delte han med kundene.

– Da jeg fant friluftslivet, oppdaget jeg gleden ved å eksperimentere med mat ute.

David beste pannekaketips

• Lag pannekakerøre og kutt opp tilbehør hjemme. Fyll røra på en plastflaske/ melkekartong til å ta med ut.
  • Ferdig pannekakemix som blandes med vann, er et godt og enkelt alternativ til å lage røra selv.
  • Bruk masse smør, så forhindrer du at pannekaka brennes.
  • Bruk det du har til topping, og eksperimenter med smakskombinasjonene.
  • Bruk sesongens råvarer som sopp og bær om høsten, og spiselige, ville vekster om våren.