Friluftsinfluenseren

Gjennom to sesonger av den populære Youtube-serien «Safari på Safari» har Safari Shabani (23) reist på kryss og tvers av Norge. Nå har han endelig forstått hva som er «hytta».

Publisert: 25. juni 2021
Skrevet av: Marius Dalseg Sætre
Inspirasjon

– Du er nettopp ferdig med sesong to av Youtube-serien din. Hva er «Safari på Safari?»

– Jeg er fra Zambia og har bodd i Norge i seks år, men uten å egentlig oppleve mye mer enn Oslo og Mysen, hvor jeg jobber og bor. Samtidig snakket kollegene og kompisene mine om hytta, fjellet og skogen uten at jeg forsto hva det gikk i. Hva er det som skjer på fjellet hver helg? Hvor er denne hytta alle snakker om? Så da har vi reist rundt for at jeg skal få svar på spørsmålene mine.

Mann i grønn t-skjorte og blå lue sitter innenfor et vindu og ser ut. I speilbildet i vinduet skimtes høye trær.
PLANLEGGER LANGTUR: I sommer har Safari Shabani tenkt å gå 60 kilometer fra leiligheten i Oslo og hjem til moren i Mysen. Foto: Marius Dalseg Sætre

– Dere begynte bare å reise Norge rundt?

– Jeg jobber i et produksjonsselskap, og dette startet egentlig da vi var permitterte i april i fjor. Vi startet en kronerulling på Spleis for å komme oss ut på tur. Jeg mener vi ba om et veldig lite beløp for å få dekket litt av reiseutleggene, men så tok det helt av, og vi samlet inn over 70 000 kroner. Da ble det Youtube-serie av det.

Annonse:

– Det gikk bra, da, med andre ord – du er blitt en friluftspåvirker?

– Det har gått knallbra. Vi har fått voldsomt med tilbakemeldinger, og jeg får høre at vi inspirerer unge til å komme seg ut. Om jeg skulle gitt noen tips til å begynne med friluftsliv, så handler det egentlig bare om å komme seg ut. Jeg har i hvert fall kommet meg ut selv, og det er skogen jeg setter aller mest pris på.

– Hvorfor det?

– Helt siden jeg var liten har jeg gått mye, men skogen – og friluftslivet – i Zambia er annerledes. Det er mange muligheter, men så er det også farlig. Du skal vite veldig godt hva du gjør, og du skal være forberedt på dyr, og spesielt farlige slanger. I skogen i Norge kan du bare gå ut, og du kan gå langt, til du glemmer tid og sted. Jeg er glad i fjellet også, men skogen er utrolig deilig, for du trenger nesten ikke utstyr heller. Du kan bare være der. Flytte beina fremover, se deg rundt og bare være. Hva er det verste som kan skje? Det må eventuelt være om du møter en elgku med kalv.

Mann i grønn t-skjorte og blå lue står bak en stol ved et spisebord i ei plankekledd stue.
HYTTETUR: - Hytte skal være annerledes enn der man bor. Om ikke tenker man ikke annerledes, mener Safari Shabani. Foto: Marius Dalseg Sætre

– Ja, for Safari og elg. Det har blitt en internettgreie?

– Jeg spør jo mye, og jeg begynte å snakke med folk her og fant ut at norske slanger ikke var noe å bekymre seg for, men da fikk jeg også vite litt om elg. Elgen er jo kongen, men så er den heller ikke farlig om du ikke plager den, så da fikk jeg veldig lyst til å se elg. Det er en av de største opplevelsene jeg har hatt. Jeg begynte å gråte.

Hør "Safari på Safari" i podkasten "Utestemmer" på Spotify:

– Du var vel aldri på en tradisjonell hyttetur i første sesong. Nå har du til og med fått testet ut en DNT-hytte vinterstid?

– Nå har jeg vært på hytta for første gang. Hva het den? Ja, Maistua. Utenfor Harstad. Jeg digger den. Du må jobbe litt for å komme opp alle motbakkene, men så kommer du til toppen og bare, wow! Du blir slått i bakken av utsikten. Og utedoen.

– Utedoen?

– Ja, sånn brennedo. Forbrennings-toalett tror jeg det heter. Som bare brenner alt.

Safari Shabani

– Så nå har du funnet ut av hytta?

– Altså, alle kollegene mine snakket alltid om hyttetur, og jeg ble veldig nysgjerrig. Hvor er den her hytta? Hva er hytta? Jeg ble forklart at hytta er noe veldig mange i Norge eier, de drar dit for å koble av, for å chille. Da tenkte jeg at wow, så nesten alle i Norge har to hus? Ett hus man lever i og ett hus man kobler av i? Det vil jeg også ha. Men så har jeg lært noe annet også.

– Og det er?

– Jeg vil ha en hytte uten strøm. Hvor du må jobbe litt, og hvor du ikke trenger tenke på mobilen siden den sikkert går tom for strøm. Noen hytter er rene mansions med TV, internett og alt det samme du har hjemme. Jeg føler en hytte skal være annerledes enn der man bor. Om ikke tenker man ikke annerledes. Du kobler ikke av, og du kommer til å gjøre akkurat det samme som hjemme. Hvis man har TV på hytta – nei, da er jeg heller hjemme.

Safaris tre friluftsråd

1. Bruk nærnaturen. Ta på deg tursko og prøv én dag i marka.
  2. Ikke ha for høye forventninger til hva som skal skje på turen, bare vær til stede.
  3. Logg av. Legg mobilen i sekken. Den trenger du ikke å ha fremme.